torsdag 14 juni 2018

Rabarbersnittar


Hej skolavslutningsdag!

Ja,
 nu slutar ju alla runt om i vår land skolan väldigt olika dagar men grundskolorna här i kommunen slutade idag så nu var det dags för sommarlov för Eric.
Olivia som går på gymnasiet i Halmstad slutade redan förra veckan och har nästan hunnit sommarjobba en hel vecka redan.

Jag har ju inte så små barn numera så att skolavslutningen är i kyrkan...lite konstigt faktiskt, 
att den tiden är förbi.
Åren går så snabbt, 
verkligen,
 och skolavslutning i kyrkan är högtidligt och fint och stämningsfullt.

Men nu är det nya tider med äldre barn.

Nog om det.
Dessa kakor bakade jag  häromdagen och de var riktigt goda.
Ja det tyckte alla som smakade.
Jag tyckte de blev lite stora så nästa gång gör jag nog tre längder (de skulle rullas till två, eller så minskar jag aaaaningens på bikabonatet..

Men supersmaskens är de!
Här nedan har ni receptet som jag hittade jag hos Julia K.


Rabarbersnittar

200 g färsk rabarber
saft från 1 citron
1 dl strösocker

200 g mjukt smör
2 dl strösocker
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kardemumma
2 tsk vaniljsocker

Ugn 175 grader

Lägg fint skivad rabarber och saft från en citron och 1 dl socker i en kastrull. Koka tills det mjuknat och sockret smält.
Sila sedan bort vätskan.
Vispa ihop smör. socker och sirap till en fluffig smet. Tillsätt mjöl, bikarbonat, kardemumma och vaniljsocker.
Arbeta ihop till en deg.
Rulla två längder som läggs på bakplåtspappersklädd plåt.
Platta till något och ta en sked och gör en "fåra" på mitten som du kan lägga rabarber röran i.
Grädda 10-20 min, beroende på ugnen.
Ska vara lagom gyllene när de tas ut.
Låt svalna en aning och skär sedan i sneda bitar.


Farligt goda.
💜

Inga kommentarer: