torsdag 15 mars 2018

En dikt.


Vintern biter sig fast och hoppet om våren består.

Idag känner jag för att dela med mig av denna dikt som jag råkade läsa för några veckor sedan.

Den är vacker och annorlunda och den träffar något i hjärtat på mig.

Den är känslosam, konkret, praktisk, kärleksfull, drömmande och realistisk.
Den får mig att le och den får mig att nästan fälla en tår också...

Den är mycket och inte lik många andra...


Och den är skriven av Kristina Lugn...



Du ska få ett Panoramafönster


Du ska få ett
panoramafönster
i barnbidrag.
Stjärnhimlen ska vara 
din vardagsrumstapet
och Mozart ska skriva musiken.

Du ska få ett hem
som älskar dig.
Du ska få ett sinne
för humor
Och Strindbergs 
samlade verk.

Och alla mina barnbarn.

Min present till dig
är att du ska tala många 
språk och tåla all
slags väderlek.

Du ska få god
 markkontakt och 
svindlande takhöjd
med stuckaturer.
Du ska få ett liv som
förlåter dig allt.

Klar i tanken ska du vara
Och stark i känslan.
Du ska få ha roligt.
Allt detta står i 
hemförsäkringen.
Du ska få vara i fred.

Mitt underhållsbidrag
till dig är att du aldrig
någonsin kommer att 
sluta hoppas.
Du ska få ett modigt hjärta.
Och ett dristigt intellekt.

Och ett gott omdöme.

Den du litar på
släpper inte din hand.
Min julklapp till dig
är att om du faller
så ska medmänniskorna 
glädjas åt att 
få ta emot dig.

Ett vänligt leende 
ska gå genom hela din resa.
En frisedel ska jag
sända från
min ensamhet.
Du ska inte få 
ärva någonting
alls av mig.
Men du ska få
alla pengarna.


- Kristina Lugn -

Men alltså...jag tycker den är så bra denna, på flera plan.
En av mina nya favoritdikter.
💜💜💜


Jag tyckte det passade med en dikt idag när vi tänkt på hälsan och besökt doktorn och fått en rejäl penicillinkur.

Ibland är man bara tacksam och tankfull.


Kram

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Fin bukett & fin dikt. Hoppas du kryar på dej. Sköt om dej. Kram Helene

AnnaHelena sa...

Underbar dikt! Tack för det!

Kram // AH

Tulipa sa...

Tack goa ni!

Önskar er en härlig helg!

Kram Mariette