tisdag 24 oktober 2017

Starwomans äppelkaka och guldiga knoppar.


Hej där tisdag.

Jag tänkte börja med att visa byrån Olivia fixat till sitt rum.
Sen blir det en äppelkaka på det.😊

Helt ok hoppas jag.
Och det dåliga ljuset kan jag bara skylla vädret på men så är det just nu...bara att acceptera.

Den här byrån kommer från antiken ute på gården och Olivia har målat den vit och sedan valt ut knoppar och borrat dit dem.
Valet föll på dessa fina guldfärgade från Madam Stoltz, finns även i silver i butiken.


Lite större knoppar som ger en aningens "lyxig" känsla.
Fint att bryta av med "mässing/guld" när man har mycket vitt då det ger värme.


I söndes bakade jag äppelkakan jag läst om inne hos Starwoman.

Gillar ju alla äppelkakor jag, så här kommer receptet om ni blir sugna.


Äppelkaka med citron &  Kardemumma

125 g smör
1, 5 dl socker
2,5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 citron (rivet skal)
0,5 tsk bakpulver
2 msk mjölk
2 ägg

Fyllning och garnering:
4 medelstora äpplen
1 tsk kardemumma kärnor
1 tsk strösocker
Pärlsocker

Ugn; 175 grader

Smörj en rund form med löstagbar kant. Smält smöret och rör ihop med vaniljsocker, socker och citronskal. 
Tillsätt äggen.
Rör ner mjöl blandat med bakpulver och sen mjölken.
Häll smeten i formen.

Skala och skär äpplena i tunna klyftor.
Stick ner dem tätt i smeten.
Stöt kardemumma kärnorna och blanda med sockret.
Strö över äpplena och strö sedan över lite pärlsocker.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30-35 min.
Servera med vaniljsås.


Det fina grytunderlägget i tovad ull är Fair Trade märkt och kom hem till butiken häromdagen.



Kram M
💜💜💜

Inga kommentarer: