måndag 18 september 2017

Plommonpaj och en rutten måndag!


 
Hej.
 
Vilken skitdag jag haft!
Så nu kan den bara bli bättre tror jag.
 
Det började så fort jag kom till jobbet idag morse.
Min gamla trotjänare till dator som hjälpt mig leverera så många bilder ut till er genom åren den visade att den nu kanske inte kan hänga kvar...
Min kompis!
 
Oh no!
 
Eftersom jag inte kan vara utan dator i jobbet så har jag en till, som tur är, men den har jag aldrig varit särskilt nöjd med och jag visste att skulle jag nu behöva importera bilder i den "nya" så skulle jag få problemas)) Därför har jag inte heller gjort det sen i februari.(!)
 
Mycket riktigt.
Funkade inte!
 
Så summa summarum.
Efter att nu ha kontaktat bägge dataföretagen här i närmsta krokarna så har jag ett ärende hos den ena och ett avslutat besök hos en av dem som förhoppningsvis ska funka nu, (gällande bildimporteringen, uppdateringar och sånt man inte begriper sig på...)
 
Visst är det jobbigt med datastrul..?!
Jag känner för att lägga ner verksamheten varje gång.
(sant!)
Bilderna är så viktiga och de tas verkligen inte av sig själv och sen måste resten funka för att det ska bli en helhet.
 
Min man tjatar på mig att jag måste köpa Mac.
Men alltså då ska man åka in till Halmstad varje gång man behöver hjälp och Mac är helt nytt för mig så jag bävar!
 

 
Men hörrni, nog om det.
Nu har jag torkat mina ilskna och hjälplösa tårar och bjuder er på plommonpaj!
 
 
Ser ni att min fina nya Lo-ika tisha från butiken är perfekt i plommonfärg...haha..
 

 
 
Plommonpaj
 
500 g plommon
0,5-1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk malen kardemumma
 
Smuldeg;
125 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl
2 dl havregryn
 
Ugn; 200 grader
 
Smörj formen. Kärna ur plommonen och skär i klyftor.
Blanda med socker, vaniljsocker och kardemumma.
Fördela i formen.
Blanda smuldeg och fördela över.
Grädda mitt i ugnen tills kakan fått en fin färg.
Ca 20 min.
 
OBS; jag gjorde en och halv sats smuldeg (!!) och gräddade därför min paj lite längre.
 
Servera med vaniljsås eller vaniljglass.
 
(plommonpaj kan dra lite åt det småsura hållet men jag gillade det)
 

 
Ni vet väl att höstens dörrkrans hittar ni hos oss!
 
 
Det kom en pall från Danmark idag, nämligen bestämt från Nordal och detta stormglas med mässingsbotten till kronljus har jag nu fotat och lagt i nätbutiken.
 

 
Vi har också fått hem en ny slags calluna, alltså ljung.
 
Såååå vacker och i en underbar rosa nyans!
 
 
Hoppas ni haft en bra dag!
 
Kram


2 kommentarer:

Lena sa...

Ja usch, blä och fy för datorer som krånglar. Kan typ ingenting om det tekniska och måste alltid ha hjälp när det strular. Suck... inget intresse har jag heller för att lära mig så jag får väl skylla mig själv lite där.
Tack för fina bilder återigen :)

Tulipa sa...

Tack Lena. Jag försöker absolut för jag måste, och löser en hel del, men vissa saker reder man ju inte ut och hade det inte varit för att jag driver en nätbutik också så hade det inte varit lika viktigt men nu måste det bara funka.
Sen vill jag så klart leverera fina bilder till er också)) Jag skulle inte kunna blogga utifrån mobilbilder bara, det är inte min grej, det blir inte lika trevligt i mina ögon.

Kram M