onsdag 26 juli 2017

Sommar smulpaj med nötter och kardemumma.


Denna pajen bakade jag till söndagens "gille" och den var så himla god!
Lätt som en plätt och jag tyckte den var försvinnande smaskig!
Ni vet rensa formen god om man får chansen...haha...

Sommar smulpaj med kardemumma och nötter

(obs på bilderna har jag dubbel sats mot receptet nedan)

Fyllning
1 dl strösocker
3 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
ca 1 liter jordgubbar

Smuldeg
125 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 dl hackade nötter (jag hade hälften sötmandel och valnötter)
1 tsk malen kardemumma

Värm ugnen till 200 grader.
Smörj en pajform.
Blanda socker och potatismjöl och vaniljsocker till fyllningen.
Dela jordgubbarna och blanda med fyllningen.
Lägg i formen och grädda 20 min.
Smula ihop smuldegen.
Ta ut formen ur ugnen och strö över smuldegen.
Grädda i ytterligare 20 min eller tills degen fått fin färg.

Servera med vaniljsås



Den ser inte mycket ut för världen men den var så god med nötter och kardemumma som en överraskning i degen!


Mina fina krasse i facettljuskopp från Tine K.
Bästa småvaserna, förutom som ljuskopp också förstås, om ni frågar mig!


Ha en bra onsdag nu!

Kram!

Inga kommentarer: