söndag 9 juli 2017

Rice crispies tårta med citronsmak


Och här kommer tårtan!


Rice Crispies tårta med bär och daim
24 bitar

Marängbottnar

8 äggvitor
4 dl socker
6 dl rice crispies

Smörkräm

8 äggulor
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk mjöl
200 g smör
smaksätt med saft från en pressad citron!

Vispad grädde
Bär och krossad daim

Vispa äggvitorna till hårt hårt skum. (halvera om du vill och gör med 4 äggvitor, 2 dl socker och 3 dl rice crispies åt gången, det gjorde jag eftersom man ändå skulle grädda två plåtar och det ska få plats i bunken, i mitt fall kitchen aiden och det blev lite för mycket med hela satsen på en gång!)
Vispa ned sockret och rör sedan försiktigt ner rice crispisen.
Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd långpanna och grädda längst ned i ugnen på 125 grader ca 1 timme.

Två sådana ugnsplåtsbottnar blir det alltså med 8 äggvitor.

Krämen görs genom att blanda allt utom smöret i en kastrull och rör hela tiden!
Låt sjuda tills den tjocknar och rör då i smöret i klickar när du tagit grytan från värmen.
Smaksätt med den pressade citronen, det blir så syrligt gott.

Bred ut den avsvalnade smörkrämen på ena bottnen. Vispa lite grädde och bred ovanpå.
Lägg på den andra bottnen och bred grädde ovanpå.
Lägg på jordgubbar och krossad daim.


 En riktig sommartårta när man kan toppa med färska bär eller hur?!

Idag är det bara innefix för min del som hunnits med...
Stryker och tvättar för fulla muggar men jag tog mig en joggingrunda faktiskt och sprang på en orm...
Åh så läskiga de är!
En stor fet svart sak som jag nästan sprang på innan jag hoppade åt sidan och skrek högt...

Jag ryser i hela kroppen för jag tycker de är så otäcka...
Oberäkneliga, snabba, vridande kråmande...nej fy...

Årets första ormmöte är alltså avklarat.


Nu ska vi börja förbereda lite mat.

Vi har kalasat hela helgen, både hemma och borta så nu blir det skönt med en vanlig söndagsgrill middag här.

Hoppas helgen varit fin!

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Oj så gott det ser ut! Ja huuuuu för ormar!!! Det värsta jag vet!! Förra sommaren hade vi ex antal som slingrade i trädgården men i år har jag inte sett någon än...TACK OCH LOV!
Sommarkram från Titti

Tulipa sa...

Visst är de otäcka...fy alltså...

Hoppas ni slipper besök av dem i år då))

Kram till dig!