lördag 29 juli 2017

Godaste pajen till skaldjur!


Igår hade vi bestämt att vi skulle ta det där med färska räkor, som man måste äta i alla fall minst en gång på semestern! Det är tradition.
Är man på utflykt på semestern och passerar lämpligt ställe på hemvägen kan man alltid spontant få ett infall och köpa med sig hem men det är ju inte alltid det faller sig så att det passar,
 så igår hade vi "bokat" in detta viktiga med trevligt sällskap.

Vädret var ju helt ok igår också.
Det var några regnskurar men mellan dem lite bikiniväder, man får inte vara kräsen denna sommar.

Jag hörde på radion på tal om väder att dessa delar av landet är de som haft sämst väder denna sommar...
Hmmm....Tack och lov att vi kom till den spanska solkusten annars hade det varit jobbigt med en ny höst och vinter känner jag som är väder beroende lite för mycket ibland.


Men tillbaka till igår.
Jag hade dukat upp diverse gott plock till.
Och gjort favoritpajen till färska räkor.

Mitt porslin här är tallrik Zef Design, ugnsform (räkorna ligger i den) Tine K Home, bringare Olsson & Jensen, fat på fot med spetskant gammalt från Sia Lustgården, marockansk blå skål Tine K, marmorskärbräda med ost på från Madam Stoltz...
Vas hamrad silvrig från House Doctor. En lagom stor favoritvas som är fin som ett smycke.
Den lilla gröna blad skålen längre upp köpte jag på Zara Home i Spanien på semestern.

(De nyaste sakerna av porslinet finns att köpa i  min butik.)

Älskar, som jag skrivit många gånger, att ställa fram fina fat och skålar.


Duk Chamois Stories.


Receptet på pajen lade jag ut för flera år sen men det kommer här igen!

 Tomatpaj med karamelliserad rödlök och chevrè

200 g smör
knappt 5 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

1 stor rödlök
1 nypa socker
1 msk smör

150 g chevrè
3 ägg
3 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk finhackad timjan

Körsbärs eller cocktailtomater

Ruccolasallad, pinjenötter, chevrè

Nyp snabbt ihop smöret, skuret i tärningar, med mjölet.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut den i en pajform och nagga botten.
Ställ kallt i ca 30 min.
Förgrädda pajskalet längst ner i ugnen i 220 grader i ca 10 min.
Låt svalna helt på galler.

Sänk ugnen till 200 grader.
Skiva rödlöken tunt i ringar och stek sedan mjuk i smör på riktigt låg värme. När den mjuknat höj värmen och strö över en nypa socker och låt löken karamelliseras lite.
Ställ att svalna av.

Vispa samman äggen lätt.
Vispa sen ner grädden och krydda med salt och peppar.
Lägg rödlöken i botten på pajen, smula över chevrè, lägg ut de delade tomaterna med snittytan uppåt, och fyll på med äggstanningen.
Grädda mitt i ugnen ca 30 min.
Eventuellt avsluta med grill 5 min, om pajen behöver mera färg.

Rosta pinjenötterna.
Låt pajen svalna lite innan servering, äts med fördel gärna kall!
Toppa pajen med pinjenötter, ruccola och eventuellt lite smulad chevrè.

Detta är en paj där smakerna sätter sig efter ett tag så den bör göras i god tid och hinna svalna.


Idag ska Eric komma hem från minisemestern på Öland och denna helg är det även ett år sedan vi gifte oss.
Imorgon har vi bröllopsdag.

Mysigt!

Trevlig lördag.

Kram M

Inga kommentarer: