torsdag 4 maj 2017

Lite sommarbilder från trädgården


Tänk...

Nu har vi allt detta underbara framför oss...

Blomstertiden.
Jag fick lust att kika tillbaka lite i mina senaste somrars bilder från trädgården...

Och detta började jag faktiskt med redan i tisdes då jag behövde få lite utlopp för trädgårdslängtan och trädgårdslusten...
Sen hann jag inte klart för annat kom emellan, jag har ju bilderna i mappar på en extern hårddisk så man får leta där efter det som eventuellt kan var av intresse för ändamålet. Och letande kan ta lite tid så därför gick det ett par dagar innan det blev detta inlägg som en liten kort sammanfattning av hur sommaren kan se ut hos oss i trädgården...




Vår lilla lupinbacke är underbar när den står i blom...
Det verkar tom Elsa tycka...😊


Klätterhortensia och pioner är väl en härlig romantisk kombination...
Sen avlöser astilben som skymtar grön här framför.


I vår trädgård byggs det inga rum för vi vill inte skymma vår utsikt mot vattnet.
Annars är det ju just trädgårdsrum som blir så otroligt mysigt i en trädgård... 


När klätterhortensian blommar är det en orkester med humlor i den...
 

I den högst operfekta hörnan bakom lilla uthuset är det äppelträd och plommon, björnbär, amerikanska blåbär, rabarber, kryddor och lite perenner som samsas om utrymmet. Här är det lite fridfullt skyddat mot vind och vatten...
Busigt och stökigt och lagom vilt...
 

Älskar vildvinet som suttit på huset så långt jag kan minnas men tyvärr förstör den ju en del också så det gäller att hålla efter den...
Jag är inte lika skoningslös som min man som kan riva ner massor och det tycker jag är förfärligt för den är ju så grön och fin innan den övergår i höstens färgspel...

Här ovan på balkongen.

Fuchsia på stam, ett måste varje år...
Annars blir det ingen sommarträdgård i mitt tycke här hemma.

Planteringen i balkonglådan brukar gå i olika nyanser av rosa, lila och vitt.
Detta år blev det dock med inslag av rött.




Cordyline, dracena, är också ett måste bland mina sommarblomsplanteringar, skymtar högst upp till vänster, och den får gärna sällskap av rött och vitt och lila...


Sommarkvällar alltså...


Slå dig ner en stund, dofta på blommorna och bara se på det fina...
Underbart är ju alldeles för kort...



Sommarlycka att plocka luktärter i busiga fång...

Ett glas rosè på uteplatsen är ju inte dumt under solen det heller...


Venusta Pendula



Vad slår en vild bukett som bara kan plockas när naturen vill och sommaren står i sin fina försommarblomning...
Jag tror man lätt får en känsla av att känna sig evigt ung när man plockar den typen av doftande sagobuketter... 
Det spelar inte någon roll om man är 5 år, 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 osv...
Inför det vackra är vi alla liksom lika...och får samma fina känslor och minnen...

Denna sommars plantering bestod av; millionbells, hängpetunia, silverfall, glycoma, fuchsia, verbena, margurit...
Vitt, rött, grått, cerise/lila och grönt...

Lyser fint i skuggan.

Vindstilla kvällar vid Lagan...


Nu hoppas vi på många sköna dagar och massvis av trädgårdslust och glädje.

Kram Mariette

Inga kommentarer: