måndag 29 maj 2017

En pastasås och lite sommar helg!


Det är verkligen väderombyte nu.
Idag fryser jag som en hund och drömmer om den gångna helgens sköna sommarvärme som var här nyss och sen som borta med vinden...

För vilken kväll det var i lördes...
Så där vindstilla och sommarvackert så man blir andlös...

Inte så där jätteofta man kan sitta ute och äta om kvällen och inte frysa det minsta i shorts och linne och känna att det är så varmt och solen bländar så att parasollet måste fällas upp fast att klockan är över sju på kvällen...

Magiskt är vad det är.



Igår plockade jag den största buketten med liljekonvaljer som jag plockat på evigheter.
De var så stora och kraftiga och fina så det var svårt att sluta plocka...

Jag plockade och plockade och lyssnade på Hèdi Frieds sommarprat från 8 juli 2015 på SR play appen. Så himla starkt och gripande, så oändligt sorgligt och hemskt...Om hur hon och hennes familj fördes till Auschwitz och delades på. Hennes mor och far gasades ihjäl direkt vid ankomst och Hèidi själv och hennes syster lyckades överleva koncentrationslägret med dess vidriga omänskliga fasor och kom så småningom till Sverige.

Lyssna om ni inte gjort det.

Det kramar tag om ens hjärta så hårt och hemskt men det är den där historien som är så viktig att inte glömmas bort...

Vi tittade nämligen på bilder som Olivia visade från Auschwitz när vi var på Mors dags fika igår och då kom jag på att jag måste lyssna på hennes sommarprat igen....jag hade inte kunnat glömma det och ville lyssna ännu en gång, nu två år senare...

Himla fint att de ligger kvar länge från sommarpratarna så man kan gå tillbaka och lyssna...


Vilken doft från dessa...
Berusande vacker.


 Sen lagade jag en god pasta som avslutning på dagen (mannen höll på med fönstren så han slapp det denna Mors Dag😉)

Supergod blev den!
Här har ni det om ni vill göra samma!


- recept från Landleys Kök -

4 pers

600 g fläskfilé
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 dl vitt vin
1 röd paprika
80 g serranoskinka
200 g färsk blandsvamp eller skogschampinjoner (detta hoppade jag över!)
10 bitar soltorkade tomater
1 kruka basilika
1 citron (skal)
0,5 dl kapris
1 dl solrosfrön
1 tsk sambal oelek
5 dl vispgrädde

Pasta, gärna färsk...

Ansa fläskfilèn och skiva och bryn sedan i smör. När köttet fått fin färg ha ner hackad lök och vitlök..
Låt mjukna och ha sedan ner strimlad paprika, strimlad hackad serrano skinka, samt svamp och soltorkade tomater.
Låt det puttra upp och ha sedan i vinet.
Strimla upp basilika och strössla över. Riv över citron samt rör ner kapris och solrosfrön (jag minskade på mängden kapris och solrosfrön).
Klicka ner sambal oelek och häll på grädden.
Salta och peppra!

Låt såsen puttra ihop medan du kokar pastan.

Servera gärna med vitlöksbröd!

Det blev en supergod sås jag definitivt kommer att göra igen!


Kram

2 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Låter jättegott! Älskar vitt vin i såser, blir väldigt god smak.

Ha det gott!

Ps, vi håller tummarna att solen kommer tillbaka väldigt snart. <3

Tulipa sa...

Ja den var god denna))!

Instämmer att vi hoppas på sol snart igen...

Kram till dig!