fredag 26 maj 2017

En grillsås och ett blomstertips


Hej Hopp.

Vilken ljuvlig värmebölja vi har.
Hade jag varit ledig hade det blivit solstolen 😉 men så klart jobbar vi.
Det kommer att bli en skön kväll i uterummet i alla fall.

Igår gjorde jag en ny sås till det grillade som jag nog nämnde jag skulle testa...
Den var inte alls dum.

Vill ni göra samma har ni receptet här nedan;

(som jag tror kommer från ett gammalt nummer av ICA´s Buffè)


Tinas tomatröra

 - God till grillat! -


Kärna ur och finhacka ca 2-3 tomater. Skala och finhacka 1/2-1 rödlök.
Blanda sedan detta med hmm... 2 dl matlagningsyoghurt (som inte fanns i butiken så jag tog lätt creme fraiche! och det funkade utmärkt det också!)
Rör ihop detta med 1/2-1 dl sweet chilisås, smaka dig fram!
Salta och peppra.


Annars är min absoluta favoritsås till grillat denna som du hittar här!


Och så ett litet blomstertips!

Tacksamt att plantera på gravar (och förstås hemma också!) är Gyllenlack!

Se så fina dessa är, de två höga blommorna baktill (min svärmors kruka till graven), som hon satte ihop med påskliljor när det var säsong för det. 
Nu var det dags att byta och då kunde hon bara ta bort den vita narcissen och satte istället en passande sommarblomma. I detta fallet en millionbells mix kruka.

Dagens blomstertips att hålla utkik efter alltså inför nästa säsong på vårkanten...
Gyllenlack!
Den är också lite frosttålig vilket är superbra!



💜💜💜

Inga kommentarer: