söndag 19 mars 2017

Kladdkaka med chokladtopping


Måla lister och dörrar, dricka kaffe och lyssna på P3 på hög volym.
Ja det är en del av vad jag gjort idag.

Tusan vad jag målade när jag kom igång.
Och så fräscht vitt och fint det blir.

Men ska man måla över mycket här i huset så lär det ta sin lilla tid.
Just nu är jag på ovanvåningen men jag måste fortsätta mot nedervåningen (om inte våren kommer och grusar alla mina planer för då vill jag inte vara inne på ledig tid...)

Och 
så har jag varit iväg på jobbet, sprungit en runda, tvättat, rensat undan lite kläder och förstås...
bakat en kaka.😊
Ibland hinner man mycket, andra dagar mindre.

Receptet på kakan har ni här!


Kladdkaka med chokladtopping

100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Smält smöret och blanda de övriga ingredienserna.
Rör sedan ner smöret och häll smeten i smord form med löstagbara kanter, ca 24 cm i diameter.
Grädda i 175 grader ca 20 min.
Ta ut och låt kakan svalna ca 10 min innan du kan bre på glasyren...

Glasyr;
2 dl grädde
1 dl socker
1 dl ljus sirap
100 g Marabou mjölkchoklad
100 g smör, rumsvarmt

Blanda allt utom smöret i en kastrull och låt sjuda under omrörning ca 15 min, (den ska tjockna till lite...)
Ta sedan grytan från värmen och rör ner det mjuka smöret.
Bred detta över kakan och ställ i kylskåp ca 3-4 timmar.
(smeten stelnar mera när den stått kallt, den är ganska lös när man häller över den)

Bjud med grädde!😋


Trevlig söndagskväll!

Inga kommentarer: