söndag 19 februari 2017

Sockerkakssemla det måste man ju testa!


En väldigt grå februari söndag idag...
Vädret gör inte en människa så pigg direkt men jag började dagen med att baka en kaka och sen en joggingrunda på det och i luften känns det milt och skönt så det var inte så tokigt som det såg ut.
Men det är ingen energiboozt direkt med regn och grått.

Så nu myser vi inne.

Jag har hittat en ny favoritförfattare och det är lycka att göra det.
Någon som verkligen berör en och som skriver så j***a bra.

Malin Persson Giolito (Leif G W Perssons dotter).

Så fort jag skrivit här ska jag fortsätta läsa.

Jag blir lite ledsen av hennes böcker också för det handlar om elände, våld och brott och livets orättvisor och just denna boken om ett barn och de mardrömskonsekvenser det kan bli när man får "fel" föräldrar...

Boken heter Bara ett barn.


Detta bakade jag idag...

Sockerkakssemla


Vill ni testa så har ni receptet här;

75 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver

200-250 g mandelmassa
ca 3-4 dl grädde

Ugn 175 grader

Smörj och bröa en rund sockerkaksform.
Smält smöret och häll i mjölken och låt svalna.
Vispa socker och ägg och ljust och pösigt med elvisp. Tillsätt de torra ingredienserna och smöret och mjölken.
Rör snabbt ihop till en jämn smet och häll i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 min.
När kakan svalnat dela den på mitten och gröp ur en "kanal" i den undre delen.

Rör mandelmassan smidig och mixa ihop med en del av det urgröpta och lite vatten så det blir en smidig massa.
Vispa grädde.
Lägg mandelmassan i kanalen och spritsa på grädde.
Pudra över florsocker.


De fina liljorna jag fick när jag fyllde år är helt underbara nu...



Vi har fått hem riktigt coola speglar.
Handgjorda unika med ett djup och snyggt brunt läderupphänge som bryter av så fint!



Finns i tre storlekar i nätbutiken.


Imorgon börjar sportlovet och den enda önskan från ungdomarna i detta hus var att åka och shoppa en dag så det får det bli...(jag sörjer ju lite att jag inte kom iväg på miljöombyte...)

Men en rolig leverans dyker upp i början av veckan som flera frågat efter och så ska jag fixa mig lite vårpigg hos frissan också, det kan behövas.

Snart dags att prova ett nytt recept jag fått av en kompis som jag hoppas blir riktigt gott och så söndagsmys på det.

Himla bra ändå.


Ha en fin kväll.

Inga kommentarer: