tisdag 29 december 2015

Nyårsglitter och en vardagssoppa!


Det svänger...

Mot nyår och de glittrande och de våriga inslagen...

Extra mycket fest och glamour.

Nyår ska ju vara något extra.
Ett vackert festligt avslut.


Scilla i glasvaser med silverglittrigt björkris....


Blomsterskumpa och vackert blå Glad vinter strut från Åre Choklad som trevlig gå bort present...




Tulpaner alltså, nu börjar den tiden...
På riktigt...
En doft av våren som finns bortom vintermånaderna...

Hej Hopp!

Idag fixar jag med en massa buketter och arrangemang.
Samtidigt ska det inventeras.
Julens barr ska ersättas av glitter och fräscht.

Vår beställningar till leverantörer ska skrivas och läggas.

I antiken gör jag små försök att bära in  en tomte eller två när jag ändå är där och letar upp något tjusigt fat, en vacker bricka eller en ljuvlig antik ljusstake.

Med andra ord så är man överallt för att försöka hinna med det mesta.

Igår gjorde jag om en ny vardags favorit hemma hos oss, nämligen Spagettisoppa från Jennys Matblogg.


Min mamma ville ha receptet eftersom jag pratat om den så jag tänkte det kanske är någon mer som vill;


Här kommer det;

Spagettisoppa


6 port

smör
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
800 g blandfärs
3 msk tomatpure
1-1,2 l vatten
valfri mängd spagetti (OBS, var försiktig med mängden annars blir det ingen soppa!)
2 köttbuljongtärningar
2 msk kinesisk soya
2 brk krossade tomater (jag kör med passerade tomater)
1,5 msk paprika pulver
0,5-1 msk sambal oelek (om man ej gillar hetta så undvik denna!)
salt och peppar

Hetta upp en kastrull med smör.
Fräs den hackade löken, vitlöken och den slantade moroten tills nötig doft.
Vänd ner färsen och bryn klart. Pressa ner tomatpure och fräs en minut.
Ner med vatten, buljong, soya, krossade tomater, paprika krydda och salt och peppar. Sjud upp och smaka av kryddningen!
Bryt ner pastan och låt sjuda tills spagettin är klar.

Servera med creme fraiche/VIKTIGT! Hoppa inte över det!
Och bröd/knäckebröd

En god och lätt vardagsrätt som gillas av barnen också hemma hos oss.


God tisdag!

Kram Kram

2 kommentarer:

Meta sa...

Visst är det roligt att byta julen mot en riktigt glittrig fest på det nya året. Här jobbar mannen men kommer hem innan tolvslaget i alla fall då blir det lite plock innan slaget.
Det ser så fint ut hos dig
Ha det gott de sista dagarna på året
Kram Meta

♥Linda♥ sa...

Vad du fixar o donar! Så fint! Hoppas du får ett Gott Nytt År! /Linda