måndag 26 oktober 2015

Stjärnor från Eldgarden och bästa tekakorna!


Hej Höstlovsvecka.

Visst känns det som att man är djupt djupt inne i hösten nu...

Så där mitt emellan innan det vippar över till att riktigt bli väntan på advent...

Jag tycker den där vintertids timmen har varit lite svår idag...I huvudet är jag hela tiden en timme före, ännu...
Man känner ju lite i kroppen hur mycket klockan är...


I leveransen från Elgarden fick vi maffiga bredare stjärnstommar med nät runt stjärnkanterna vilket gör dem lätta att klä och pynta och stabila.
Jag valde att pynta en så här som exempel...
Med mossa, lärk, vide, snöre och äpple.

Passar förstås att pynta med kottar, nötter, rönnbär, snöbär och allt vad man nu kan känna för vore fint...Smidigt att sticka dit saker i nätet (som är under mossan här!).


Stjärnorna finns nu i nätbutiken.


Och så var det det där goda receptet på tekakor som jag fått av en kund som bakar väldigt mycket bröd. Ja det är lite av hans passion.

De var verkligen mjukt saftiga och supergoda så här har ni receptet!

Tekakor à la Kjell

12 dl mjölk
6 dl havregryn

och detta kokas i ca 5 min (rör i grytan så det inte bränner)
Ta sedan i 200 g smält smör, och 1,5 dl ljus sirap.
När detta svalnat smular du ner 100 g jäst och ser till så det löser upp sig, blanda också ner ca 1,5 l vetemjöl.

Baka ut direkt på bakplåtspappersklädda plåtar, 10 st på en plåt (ca) och 1 cm tjocka, forma dem lite avlånga.
Det blir ca 30 st tekakor.
Jäs 50-60 min.

Grädda 225 grader i 10 min.

Mums!


På återseende!

1 kommentar:

Unknown sa...

Åh, tekakor som är så gott. Måste testas
Jättefina stjärnor :-)