onsdag 14 oktober 2015

En klassiker och en adventsljusstake!


God morgon med sol och kalla kinder säger jag idag!

Har precis varit ute och fotat denna nya såååå himla vackra adventsljusstaken
 och solen glittrar i träden, men kylan biter i kinderna.

Fina höst med vinter bakom knuten.

Jag vet att det är en bit kvar till advent men det går fort och för oss som gillar att planera och inspireras och förbereda så är det ju roligt att börja få smakprov på vad som erbjuds...


Denna med mässingskanter, spegelbotten och löstagbar hållare till ljusen är en riktigt fin adventsljusstake (och så kan man ju använda "glaslådan" utan ljus också då så klart om man vill variera sig!).

Jag strödde bara ut lite stjärnanis i botten som dekoration eftersom man inte vill täcka spegelglaset helt men gärna pynta med något...





Igår hade jag en liten fikadate hemma hos mig och då skulle det ju bjudas på något...
Eftersom jag inte hade tid att fixa och trixa med en massa bakande så blev det ett par favoriter som jag gärna tar till när jag inte orkar tänka (!) eller leta recept.

Bla denna sockerkaka som jag lagt ut receptet på innan men som tål att upprepas.
Saftig och bra klassiker!


Ingers Sockerkaka

2 ägg
2 dl socker
1 dl smält avsvalnat smör eller margarin
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl grädde eller gräddfil

Ugn 175 grader ca 40 min 

Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
Tillsätt det smälta avsvalnade fettet. Sedan mjöl blandat med bakpulver och vaniljsocker.
Rör sist ner grädden.
Häll smeten i en smord och bröad rund sockerkaksform.
Prova med en sticka om den är klar!


Adventsljusstaken hittar ni förstås i nätbutiken idag.

Fin onsdag!

1 kommentar:

Linda sa...

Hej,
Tycker att adventsljusstaken är såå fin! Kommer man kunna köpa den i år också?
//Linda