fredag 7 augusti 2015

Smultronställen på Österlen för en dag.


Från supermysiga Apotekarns i Simrishamn



Igår var vi iväg på en runda till Österlen.

Strålande sol och varma vindar och frukost med i bagaget så gav vi oss iväg på morgonen för att hinna lite av vad vi önskade...

Knappt två timmar senare intogs det frukost här...


I hamnen i Vitemölla.
Vilken liten pärla!

Här var det morgonbadare, konstnärer (kurs måste det varit med tanke på att det stod stafflier både här och där...)


Hinza är alltid med, så klart!


Rekommenderas verkligen att sitta här och äta frukost!




Alltså, jag älskar den här typen av utflykter för det ger inspiration i massor och ljusa sommarminnen till höstens och vinterns mörka kvällar...


 Efter stopp i Kivik blev det Simrishamn och så klart Apotekarns Trädgård.
Vilken oas...




Mycket marockanskt och medelhavsinspirerat.

Jag försökte få med mig ett tvättfat hem i bagaget men efter mycket konsulterande insåg vi att det inte skulle få plats...buhu... 


Min händige bror funderar på vilket kakel som skulle passa till nästa projekt...
Ett bord...


Ljuvliga färger.





Många bilder från denna ljuvliga butik...

Var tvungen att fota parasollerna här...
De är från House Doctor och finns på rean i min nätbutik/butik.




Besök i fina blomsterbutiken i Simrishamn...
Minns dock tyvärr inte vad den hette...




Och så gjorde vi Ales Stenar i Kåseberga.

Mäktig och vacker plats med havet och stupen och stenarna och vidderna...


Lunch på Olof Viktors



Jag tittar inte bara på butiker när jag är iväg. Jag tittar på dörrar, fasader, blommor, allt som är njutning för ögat är en fest att se...


Efter lunch körde vi till Sandhammaren, en av Skånes mest omtalade stränder, för lite bad och sol.

Då var dock klockan redan närmre fyra men oj så tjockt med folk...
Lite lugnare på stränderna hemma här omkring även om de också är populära.

Sen drog vi mot Ystad där det var festligheter nere i hamnen och massvis av kadetter som marcherade genom stan och spelade.

Vi åt kvällsmat och strosade i hamnen...



Sen hanns det inte mera denna dag...
Vi hade faktiskt packat ner tandborstar i fall vi skulle vara spontana och sova över men i Ystad fanns det inte ett enda ledigt hotellrum så vi körde hemåt och nådde Knäred vid tiotiden igen.


Och idag var det skönt att vakna i egen säng.
Vi har varit på språng hur mycket som helst denna semester men det är ack så roligt!


Jag fick mail igår om att en massa nya fina saker är på väg från Danmark och Tine K till oss.
Tjoho på det!
Misstänker att det kan tänkas landa i butiken på mån eller tisdag.

Happy fredag!

Inga kommentarer: