måndag 29 juni 2015

I bakartagen!


 
God dag nya vecka!
 
Så blir det då äntligen en vecka i sommarens tecken,-
och även i Knäreds Dagens tecken!
 
För på lördag är det då dags.
För den numera traditionella Knäreds Dagen
 och då har vi vår servering på gården som nu blivit en tradition här hos oss också.
 
 
Idag har jag bakat tre olika sorter.
 
Recept på kakan ovan kommer här;
 
Jordgubbs- och rabarberkaka
 
(från Leilas A piece of cake)
 
Ugn 175 grader
 
3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal av 2 lime och saft av 1
 
Fyllning;
2 dl färska jordgubbar
1 stor rabarberstjälk
1/2 dl florsocker
1 msk vetemjöl
 
 
 
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Tillsätt limeskal och saft.
 
Skär jordgubbar och rabarber i tunna skivor och blanda dem med florsocker och vetemjöl och sedan med smeten.
Fyll en smord och bröad sockerkakasform.
Grädda kakan mitt i ugnen 25-30 min (jag hade inne dem längre), prova med en sticka den ska inte vara kladdig.
 
Låt svalna något och stjälp sedan upp på tallrik eller brödgaller.
 


 
Snittade kakor är praktiskt och bra!
 
Dessa kommer jag också att ha med på fikabordet på lördag.
 
Citronsnittar
 
200 g smör
4,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1/2 dl lemoncurd
 
Skär smöret i mindre bitar och lägg i matberedare. Tillsätt mjöl, socker och vaniljsocker och rör ihop.
Forma till en boll som plastas in och får vila kallt en timme.
Dela i tre delar och rulla längder som läggs på bakplåtspapper.
Platta till dem lite och gör en fördjupning längs varje.
Fyll med lemon curd.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min i 200 grader.
 
Skär dem i sneda bitar när de fortfarande är lite varma.
Låt svalna på plåten.
Ringla över glasyr när kakorna kallnat;
1,5 dl florsocker
ca 1 msk vatten
Röres ihop till trögflytande glasyr.
 


 
Idag har jag även bakat en annan favorit, Faster Ingas kakor.
 
De nya somriga turkosa ljuslyktorna skimrar så fint...


God måndag!

1 kommentar:

LantlivsAnette sa...

Åhhh mums vad mycket gott du bakat !! Kraaam Anette