lördag 31 januari 2015

Läckra korgar och chokladfyllda semlor!

 
Hej sista dagen i januari!
 
Känns ju helt okej att det är februari imorgon tycker jag! Mera ljus och mera vårkänslor...för de dyker ju upp emellanåt redan nu...som när fåglarna kvittrar på morgonen och man känner ljuset återvända...
Fast vintern är vacker när det väl får vara vinter.
 
Idag ska jag bla sitta här på schäslongen och läsa en bok jag lånade igår på tjejträffen jag var på. Då var det fredagslyx med tjejprat och gofika!
En riktig mysstund (eller mystimmar!).


 Dessa korgarna i asiatisk stil är nyheter i nätbutiken.
Så snygga med sin white wash och notera att de står på ben.
 
Korgar är en liten förälskelse.
Förvaring kan man liksom aldrig få nog av samtidigt som det är så fint!


 Häromkvällen bakade jag ju chokladfyllda semlor.
Kanske kan vara något att göra till helgfikat?
 
Här har ni receptet som jag hittat på Söta Saker, i originalreceptet var det dessutom en nougat topping...den hoppade jag över.
 
 
Semlor med chokladfyllning
 
25 g jäst
75 g smör
2,5 dl mjölk
1 krm salt
1/2 dl socker
1 tsk stött kardemumma
ca 6 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg till pensling
 
Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan mjölken.
Värm till 37 grader och häll det sedan över den smulade jästen.
Rör ut och blanda ner salt, socker och kardemumma.
Därefter vetemjölet.
Jäs 30 min under bakduk.
Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut till 12-15 bullar.
Jäs ytterligare 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda 7-10 min i 225 grader.
 
 
Chokladfyllning
 
1 dl vispgrädde
100 g finhackad mörk choklad (jag tog Marabou, gott!)
ca 2 dl florsocker
ca 3 dl vispad grädde
 
Värm 1 dl vispgrädde.
När det kokar ta från värmen och rör ner den hackade chokladen.
Låt svalna. Rör ner florsocker, lite i taget...tills det blir en krämig konsistens.
 
Skär av ett lock på varje bulle och gör en liten grop.
Fyll semlorna med chokladkrämen och klicka över vispad grädde.
Lägg på locken och pudra över florsocker.

 
Jag lovar, inte dumt alls!
 
 
God lördag finaste!
 
Kram Mariette

2 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Nom nom nom, inget mer behövs sägas...

Kram kram

Anonym sa...

Länge sedan jag kikade in här, men som alltid lika kul när jag väl får en stund över och gör det! Så härligt inspirerande! Supersnygga korgar! Kommer gå runt här hemma idag och fundera på var en sådan kan passa! Kanske jag dessutom ska överraska med en ny variant av semlor till fikat.....

Kramar
Ann-Britt