torsdag 11 december 2014

Pepparkakshus à la Arla!

 
Pepparkakshus, julgodis, lussebullar...
Man gör så mycket man vill och känner för men nog är det mysigt att fixa med sånt här...
Det är ju mycket av intrycken som gör själva känslan och förstärker upplevelsen inför julen.
 
När Olivia ville baka pepparkakshus tänkte jag att ja, det kommer ju inte att gå så bra... Och då tänkte jag på hur det gick sist, (för mig då!!!). Degen svällde för mycket vid gräddningen=svåååårt att montera ihop ett hus... Det blev liksom bara en liten katastrof och jag brände mig på det smälta sockret som jag skulle limma ihop huset med osv.
Visst det blev ett hus, men inte så fasligt bra...
nej det blev det inte,
 så jag gjorde inte flera kommande år...
 
Men,
 med köpt pepparkaksdeg från Coop och med mallar från Arla så blev O och E;s hus jättefina och allt gick hur smidigt som helst.
Med andra ord, detta gör vi igen nästa år!
 
Det var en heldag av pyssel, karvande, gräddande, monterande och dekorerande.
 
 
 
 
Mallen till detta hus hittar ni här hos Arla.
Bra storlek och lagom nivå.
 
Tipset om att vara tre när man smälter socker och sätter ihop husen var också bra.
Då behövde man inte bränna sig och en kunde hela tiden röra i sockret, en montera och en hålla.
Teamwork!

 
En liten Tine K gran passar perfekt utanför huset...
 
Idag ska jag iväg på en liten runda med en kompis! Hur lyxigt som helst känns det som när man i princip bor på jobbet och inte gör så mycket annat i december.
 
Ha en fin torsdag!

Inga kommentarer: