onsdag 24 september 2014

Baka med Manitoba Cream...

 
 Ja här har vi bullarna jag fick recept på av en kund som visade sig vara en brödbaksälskande herre!
Efter samtalet om bröd dröjde det någon dag och så kom han in med ett recept på just dessa bullar.
Omtänksamt eller hur?!
 
 Så varsågoda.
 
Hemligheten...
 heter Manitoba Cream...
 
 
Kjells bullar med Manitoba
 
50 g jäst
6 dl mjölk
125 g rumsvarmt smör
16-17 dl Manitoba Cream
1,5 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 ägg till pensling
 
Smula ner jästen i en degbunke, använd med fördel en köksmaskin som kan knåda degen länge för det behövs med detta mjöl (här fick Kitchen aiden jobba!).
 
Ljumma mjölken till 37 grader. Rör ner det på jästen och rör så det löser sig. Tillsätt det rumsvarma smöret och lite av mjölet. Tillsätt även salt och bakpulver.
Arbeta degen i maskin minst 10-15 min.
Pytsa på lite mer mjöl efterhand men bara så mycket att degen släpper lite från kanterna.
Täck med handduk och låt jäsa till dubbel storlek.
 
Ta upp på mjölat bakbord, ev arbeta in mera mjöl, degen ska vara smidig men inte hård.
 
Dela degen i två delar och fortsätt tills du har 16 bollar som du formar till frallor.
Låt jäsa övertäckta på bakplåtspapper i ca 30 min.
Precis före gräddning pensla med uppvispat ägg och strö på frön.
 
Grädda i 200 grader ca 12-18 min, tills de fått fin färg.
Svalna under bakduk för knaprigare yta.

 
Jag hade inte en aning om att det fanns ett mjöl som hette Manitoba Cream!
Mjölet gjorde frallorna extra höga och fina.
 
Roligt att testa något nytt och de blev väldigt uppskattade!
Både av de som fick en påse och de som fick smaka hemma.
 
Ikväll har jag målat några timmar så nu blir det sängen med en bok.
 
Trött var namnet.
 
Vi ses!

Inga kommentarer: