söndag 6 juli 2014

Bilder från Knäreds dagen 2014


Lördag morgon och jag dukar fram fikabordet...
 
Goddagens!
 
Här kommer ett litet bildregn från vår Knäreds Dag och vår lilla värld i vår butik.
 
Inte är det lätt att hinna ta några kort för man har mycket att sköta om, fylla på kakor och dricka och koppar, kassa i butiken, hinna vara lite trevlig osv...haha...Men det är så roligt att ni kommer hit och fikar och njuter av vårt gammeldags kaffebord med nio sorters kakor.
 
Tack!
 
Ja jag är verkligen inte själv här denna dag för allt detta hade varit omöjligt för en person.
Det är jag, min mamma, min svärmor, min pappa, min sambo och även Eric och Olivia fick rycka in med disk och plocka av bord.
Roligt!
Vi samarbetar bra!
 


 
Klockan nio på morgonen och vi är redo, nästan i alla fall!
 
 
Ett av KRIMAS fina utekök på plats i vår trädgård som man kunde passa på att kika på och fundera över om man skulle satsa på...
 
 
Jätteroligt att ni är många återkommande kaffegäster!
Att det är tradition att komma till oss och fika.
 
Och så trevligt med ni bloggläsare som tog er hit och säger så snälla fina saker.
Man kan inte bli annat än så tacksamt glad.
Igår var ju en perfekt dag att ta sig till Knäred när man dessutom kunde fika!
 




 
Härligt när det är kö till kakorna!
 
 
Som någon sade, "Det är så mysigt att få fika och bli uppassad. Som förr på cafè." Inte för att vi hann passa upp på alla hela tiden men vi försökte. Min pappa sprang runt med kaffekannorna! (Han hade blåsor under fötterna sen...hihi..). Min mamma och jag är nog mer vana att springa fram och tillbaka från morgon till kväll!
 
 
Gamla dukar och gamla vaser på borden...
 
 
 På allmän begäran kommer detta recept igen.
En populär kaka igår. Och en av mina och Erics favoriter!
 
 
Krämfyllda havreflarn
 
(från Sommarens Söta av systrarna Eisenman)
 
Ca 22 st
 
100 g smält smör
1 3/4 dl strösocker
1/2 dl vispgrädde
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
 
Fyllning;
75 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
2 msk kakao
 
Värm ugnen till 175 grader.
 
Rör ihop det smälta smöret och sockret. Tillsätt grädden. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Fördela klickar med 1,5 tsk smet på plåt med bakplåtspapper.
Grädda ca 10 min. Låt svalna något och lägg sedan över på galler för att kallna helt.
Vispa ihop ingredienserna till fyllningen. Bred lite kräm på hälften av kakorna och tryck försiktigt ihop dem med resten.

 
Idag har vi lite extra öppet i butiken pga av Trädgårdsrundan.
kl 10-15
 
Idag ska det också hinnas med kalas.
 
Sen börjar vi om på måndag...puh...(oh ja det kommer en semester sen för mig också, jag längtar nu, även om jag älskar mitt jobb men man vill gärna hinna njuta lite sommar med familjen också!)
 
Ha det bäst finaste läsare!
 
Kram!

Inga kommentarer: