söndag 9 februari 2014

Smaskens med kycklingpaj...

 
God god kycklingpaj som blev lördagens middag!
 
Hej på Er!
 
Har precis kommit hem från en joggingrunda och det var vårkänsla där ute!
Helt underbart! Snön som nästan helt smält bort, mjuk mark, försiktig försiktig sol som nästan kikade fram och fågelkvitter.
Så skönt långt in i själen.
Jag tror jag tänkte på New York resan hela rundan. Allt vi ska få uppleva och göra.
Det ska bli så häftigt att det är svårt att fatta.
 
Hur som helst.
Tänkte ni skulle få receptet på den supergoda pajen jag gjorde igår kväll och som jag hittat hos receptskatten på Jennys Matblogg.

 
Kyckling och spenatpaj med fetaostkräm
 
3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
150 g smör
3 msk kallt vatten
 
Fyllning
400 g kycklingfilé
2 dl babyspenat
1 tsk tomatpure
1 tsk röd pesto (jag använde dock soltorkade tomater creme)
salt och peppar
 
Stanning
2,5 dl creme fraiche
1 dl riven ost
3 ägg
salt och peppar
 
Tomater och ost till topping
 
Fetaost creme
1 förpackning fetaost
2,5 dl creme fraiche
0,5 tsk flytande honung
en halv pressad vitlöksklyfta
salt och peppar
salladskrydda
 
Börja med att blanda ihop såsen genom att smula ner fetaosten i en skål och sedan röra i resten av ingredienserna. Ställ kallt.
Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta ihop degen och tryck ut i formen och ställ kallt en stund.
Nagga degen och förgrädda (sätt folie på kanterna så sjunker inte degen ner) i 10 min.
Strimla kycklingen och fräs med olivolja . När den är klar vänder du ner tomatpure, pesto, eller soltorkade tomater creme som jag hade, och saltar och pepprar.
Vänd ner bladspenaten och låt fräsa med några minuter.
Häll upp allt i den förgräddade pajdegen. Vispa ihop ägg stanningen och häll över kycklingen. Hacka tomat och lägg över, plus riven ost.
 Grädda ca 20-30 min tills fin färg på pajen.
 
Servera med såsen och en härlig sallad!
 
 
 
Vi ses!

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Vilka härliga bilder du bjuder på! Pajen ser verkligen god ut, det receptet måste jag testa!
Önskar dig en fin söndag...
Kram Titti

Familjen R sa...

Förstår att du är pepp på N.Y resan. Den staden är så grym! Jag va där våren 2009 och shoppade upp 18.000 på 5 dagar. Staden sover verkligen inte, så man kan gå i affärer till 12 på natten, helt sjukt. Det ända jobbiga va jetlagen. Hopas ni slipper den! Jag va aspigg kl 4-5 på morgonen och höll på att somna på restaurangen på kvällarna :)
H/Malin