måndag 24 februari 2014

Kladdkaka med citron och choklad, hurra för det!


 
Måndag och en stor sol över en blå himmel!
Bästa starten på veckan!
Det får mig att vilja plantera små vårblommor utanför dörren, städa upp i uterummet, vårfixa och röja.
Helt underbart att våren är tidig i år.
Minns ni att det var väldigt annorlunda förra året? (man kan knappast glömma den evighetslånga vintern tror jag!)
Den där pensèperioden, som är rolig är när man har blomsterbutik, den kom liksom av sig. Ja den kom aldrig riktigt igång för när värmen äntligen kom så var det nästan dags för sommarblommorna att göra entrè...
 
Nu njuter vi i alla fall av något annat denna gång.
 
 
Ni kanske minns att jag lade ut recept på Citronkladdkaka för ett tag sedan.
Dagen efter fick jag ett mail att jag borde prova att göra kombinationen choklad/citron kladdkaka.
Hälften/hälften.
 
Så det testade vi igår.
 
Gott?
Ja!
 

 
Choklad och citronkladdkaka
 
Citronsmet;
1 ägg
1,25 dl socker
75 g smör
0,5 tsk vaniljsocker
En halv citron
0,75 dl vetemjöl
 
Chokladsmet;
1 ägg
1,25 dl socker
75 g smör
2 msk kakao
0,75 dl vetemjöl
 
 
Gör var smet för sig.
 
Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt rivet skal från citronen och saften. Rör ner vaniljsocker och smält smör.
Vänd i vetemjölet.
 
Gör sedan chokladsmeten på samma sätt (men utan citronen förstås!)
 
 Lägg chokladsmeten underst i den smörade och bröade formen. Sedan häller du över citronsmeten.
Grädda mitt i ugnen i 150 grader ca 35 min.
 
Serveras kall med lättvispad grädde.
 
 
Sweet Monday!


3 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Nämen mums vad sugen jag blev nu på den kakan, Kraaam Anette

Malin`s Diner sa...

Låter som en kaka till butiken, fast utan grädde. Kanske i smårutor.

Superfin i håret som vanligt. Jag är som du, vill ha förändring. Lägger jag massor av pengar hos frisören så vill jag att det ska synas, så det så!

Kram kram

Unknown sa...

Återkommer till den här igen och igen. Så gott!