söndag 27 oktober 2013

Söndagens sötsaker...


 
Så var det vintertid och nu när klockan närmar sig fyra börjar det redan skymma...
Tur att man vänjer sig snabbt.
För nog är det tidigt för mörkret att falla...
 
Men allt har ju sin tid och efter Allahelgona tar vi fram adventsbelysningen i butiken och det är så mysigt...
Inte konstigt att vi svenskar älskar våra adventsljusstakar!
 
Till söndagsfika idag blev det nybakta muffins.
Om man gillar lemon curd ska man prova dessa, annars inte...haha...
 
Receptet kommer från Pernilla Wahlgrens bok Pernillas Praliner och i originalreceptet står det 2 dl lemon curd, jag nöjde mig med en 1 dl och är vad jag rekommenderar för det blir mycket smak av den goda syrliga curden ändå.

 
Hallonmuffins med lemon curd
 
12 stora muffins
 
50 g smör
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2,5 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
2 ägg
1 dl gräddfil
1 dl mjölk
3 dl hallon (jag bara strödde på lite som jag tycket kändes lagom)
1 dl lemon curd
 
Smält smöret och låts valna något.
Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt ägg, gräddfil, mjölk och det smälta smöret och blanda till en slät smet.
Ställ ut stora muffinsformar (jag satte dem i en muffinsplåt), fyll på med smet men spara ca 1/3. Strö ett par hallon i varje form och klicka i en sked lemon curd. Klicka sedan på den sista smeten ovanpå.
Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 20 min, känn med en sticka så de är torra.
Låt svalna på galler.
 

 
Idag har jag inte bara bakat utan även varit ute och sprungit och möblerat om...
 
Kreativ skön söndag!
 
Kram!

1 kommentar:

STENLYCKA sa...

Tack snälla du för ditt rara brev. Även om jag inte hör av mig så vet du att jag tittar in till dig för jag gillar din blogg och din nätbutik.
Kram Raina