lördag 1 juni 2013

Från vår trädgård...


Fuchsiorna på stam är på plats!
 
 
Hej i sommarvärmen!

 
Vilken värmebölja det blivit...
Jag hoppas den vill stanna så man hinner njuta nu när man slutar jobbet i eftermiddag.
 
I vår trädgård är det ingen ordning alls just nu känns det som.
Tiden räcker inte riktigt till, som vanligt...
 
 Jag har inte rensat ett ogräs på två veckor men jag tänker att jag måste försöka se det som är bra och fint.
 
Trädgården ska inte vara en massa krav. När man hinner är det fantastiskt roligt och när man inte gör det så får den duga då också.
Man har ju faktiskt alltid sånt som är fint också!

Att träna sig på att se det som är fint och inte det som är dåligt tror jag många av oss behöver göra.
 
Jag har planterat lite krukor hemma men kvar återstår åtminstone balkonglådan som är nog så viktig.
Älskar när vår stora gamla fina balkonglåda vuxit till sig mitt i sommaren...
 
Tog några små kort från trädgården igår kväll...

 
Kameleontbuske kan jag verkligen rekommendera. Så vacker med sina tvåfärgade blad...


Första pionen har slagit ut.
De dubbla har ännu så länge bara knoppar...
 

 
Jag har alltid drömt om att ha ett gullregn...
Tror faktiskt Hjalmar Gullberg kan ha nåt med det att göra))!
Så när vi flyttade in i huset var det ett av det första i växtväg som jag köpte.
 
Sen har det fått flytta från att stå placerad bredvid dörren till andra ställen i trädgården och det har även överlevt att i princip ha blivit nerbränd av vår tidigare granne som eldade gräs, (och träd!).

 
 

 
Vintern har gått hårt åt en hel del av barrträden...
Har sett att det inte bara är i vår trädgård dock.


Dracena, silverfall, millionbellsmix och Diamond frost.
 

 
Körsbärsbenved.
Rekommenderas.
Blir så fint när det får sina cerise/röda hängen med orange innehåll framåt sensommar.
Just nu har det underbara skira små blommor.
 

 
Min lilla blå flicka får hänga med.
Köpt på Ting Ute och Inne för typ hundra år sedan...
Men den är fint skavd och nött av tiden...
 


 
Ja det var en liten kik hemifrån trädgården.
 
 
Ha en riktigt strålande solig lördag!
 
Kram M

5 kommentarer:

Anna Wahlstam sa...

Så himla fint i er trädgård.
Precis en sån där känsla jag vill skapa i vår. Som små rum och ändå lättskött liksom.
Ha en fin lördag, här hos oss är det ganska grått så jag tänkte ta mig an det sista rensningsprojektet här hemma, så skönt när det är klart den!
Ha en fin lördag!
Kram Anna

AnnaHelena sa...

Så fint du har det!
Dina fuchsior på stam får mig att kanske faktiskt börja gilla fuchsior! Jag har inte varit så förtjust i fuchsior tidigare, men det är riktigt snyggt där de flankerar trappan hemma hos dig! :-)
Bra filosofi att fokusera på det fina! Det ska jag försöka ta med mig...

Kram // AH

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken vacker trädgård du har!!! Tack för tips på olika växter! Har insett att min smällspirea dött i vinter och att en krypen tagit mycket skada, hälften är brun=/

Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram,
Regina

STENLYCKA sa...

Underbart, säger jag bara! Allt du tar i blir underbart! Gör gott i själen att besöka dig!
Ha en fin sommardag!
Kram Raina

Sabelhagens Olivlund sa...

Så vackra inspirerande bilder!! Jättefint hos dig.
Mina thujor är inte så snygga efter vintern, tyvärr.
Underbar pion.
Kram Maria