söndag 17 mars 2013

Oj så gott!

 
Italienska smaker...
 
 
Halloj!
 
Hoppas ni haft en skön helg!
 
Jag har haft en riktigt bra helg och njutit av sol, strunt samma då att det är snö bara solen skiner!!, och så har jag hunnit en massa hemma som känns skönt. Ni vet städat, tvättat, bäddat rent sängar, doftat på blommor, läst,varit ute på  joggingrundor, solat nästippen, organiserat och bakat (och haft huset fullt av olika folk mest hela tiden känns det som, trevligt dock)...
 
I eftermiddag slängde jag ihop detta brödet från Monika Ahlbergs klassiker Rosendals Trädgårdscafè, och oj så gott det är!
 
Gillar man italienska smaker så är detta ett måste att göra!
 
Här har ni receptet
 
Bröd med soltorkade tomater, lök och oliver
 
50 g jäst
4,5 dl vatten
0,5 dl olivolja
3 msk strösocker
1 msk salt
1 liten finhackad gul lök
75 g soltorkade tomater
20 svarta urkärnade oliver
en halv röd paprika
en halv gul paprika
en halv grön paprika
(jag hade bara en paprika hemma så jag körde på den!)
1,1-1,3 l vetemjöl
 
Till pensling och garnering olivolja och grovt salt
 
Rör ut jästen i det fingervarma vattnet. Blanda i olivolja och socker. Låt det stå i ca 10 min. Hacka under tiden lök, paprika, tomat och oliver. Blanda ner mjöl (den mindre mängden), salt och grönsaker i degspadet.
Knåda degen väl och forma en rund bulle.Pensla den med olivolja och låt jäsa en och en halv timme.
Ta upp degen och arbeta den ordentligt. Forma till två bröd.
Snitta bröden och pensla med olivolja, strö över lite mjöl och grovt salt.
Grädda bröden i 200 grader i ca 35-40 min.
 
Ha en fin kväll!/
Kram Mariette


7 kommentarer:

Linda Knäred sa...

Dettaa måste jag testa och se om jag kan ha den till Minettes student

mammaxtre sa...

Vilket gott bröd!

Ha det gott

FJÄDERNEJLIKAN sa...

Verkar supergott, ngt som måste provas. :) Kram

Mamma C sa...

Det där lät jättegott, så tack så mycket för receptet.
Kram Mamma C

Ekenäsliv sa...

Ja oj oj så gott det lät!!
Å va vackra dina billar blev:)
Här blev det scones och varm choklad till frukost, mmmmmm:)
Kram Anna

Anonym sa...

Följer din blogg flitigt och är imponerad över hur du hinner med allt och lyckas så bra med det. Alltid så fina bilder. Måste besöka din butik vid något tillfälle. Det är faktiskt Katja i Pershagen som visat mig bloggen från början.
Kram från Helena i Jonstorp. (Mamma till Rasmus som är kompis med Victor)

Tulipa sa...

Hej Helena!

Tack för din fina fina hälsning!!!
Det uppskattas!

Det där med bloggar tipsar man ju gärna varandra om när det är något man gillar och ofta läser, roligt att du blev tipsad om denna av Katja!

Kram Mariette

(Jonstorp är bara sååå fint...)