söndag 24 mars 2013

Klassisk Drömrulltårta

 
Drömrulltårta
 
Hej på Er!
 
Hoppas helgen varit riktigt bra!
 
Igår var en jättetrevlig bowlingkväll med mat och vin (tack ni som ordnade det!) så lite seg var man allt idag morse men det gick ganska fort över tack och lov.
Man har ju en del att pyssla med när man har ledigt.
 
Bla blev det bakat till söndagsfikat.
En klassisk hederlig Drömrulltårta,
och så gott det var.
 
Länge sedan jag gjorde denna klassiker och barnen älskade den också.
 
Här har ni receptet.
 
 
Drömrulltårta
 
3 ägg
1,5 dl strösocker
knappt 1 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
 
Smörkram
150 g smör
3,5 dl florsocker
2 äggulor
1 msk vaniljsocker
 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt potatismjöl, kakao och bakpulver.
Bred ut smeten på långpanna klädd med bakplåtspapper.
Grädda i 200 grader i ca 15 min.
Pudra strösocker på ett annat bakplåtspapper och vänd över den varma rulltårtsbotten på det bakplåtspappret så fort kakan tagits ut.
Låt svalna.
 
Gör smörkrämen.
Rör smör och florsocker mjukt.
Vispa ner äggulor och vaniljsocker så att krämen blir fluffig.
 
Bred över smeten den kalla kakan och rulla ihop från långsidan, tight.
 
Förvara kallt tills den ska avnjutas! 


 
Nu blir det Mästarnas Mästare på TV.
 
Kram!

4 kommentarer:

Elna sa...

Det var länge jag bakade en sådan och visst är den god. Ha en fin start på veckan.

Kram

Piffa och Puffa sa...

Så smaskigt och vilka inspirerande foton. Måste nog ta och baka en rulltårta till i påsk.
Ha en bra vecka.
Kram

Anonym sa...

Precis, nu blir det mästarnas mästare. Det ser verkligen gott ut med rulltårta och vilket fint fat du har lagt upp dom på, är det något som du säljer i din fina butik? Har prövat att baka Pollykakan och den kan jag verkligen rekommendera till ni som inte har prövat den. Ska passa på att önska dig en trevlig påsk vecka. Mona

Tulipa sa...

Hej Mona!

Tack för den fina hälsningen!
Roligt att du provar en del av recepten jag lägger ut!
Angående tårtfatet så har jag sålt sådana i min butik, men inte längre, tyvärr.

Glad Påsk till dig med!

Soliga hälsningar Mariette