söndag 10 mars 2013

Det perfekta utflyktsbrödet...

 
Det finns recept man återkommer till år efter år.
 
Dessa frallor är sådana.
 
Receptet har suttit i min bakningspärm i många år och för det mesta har jag persilja i som krydda,- därför odlar jag det i grönsakslandet varje år.
 Om vintern får det alltså bli nerfryst persilja och om sommaren färsk direkt från odlingslådorna.
Givetvis känns det extra gott med nyklippt sådan i... Men det är nog vetskapen som gör känslan!
 
Här har ni receptet, som heter just,

 
Det perfekta utflyktsbrödet
 
ca 16 st
 
100 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 msk honung eller socker
2 tsk salt
0,5-1 dl hackade örter tex basilika, persilja...
2 dl riven stark ost
ca 14 dl lantvetemjöl eller vetemjöl
 
Penslin; ägg
Vallmo eller solroskärnor
 
Ugn 250 grader
 
Hacka örterna fint.
Smält fettet och häll i mjölken och värm till ca 37 grader.
Rör ut den smulade jästen i degspadet.
Blanda ner honung, salt, örter, ost och det mesta av mjölet. Arbeta degen blank och smidig och låt den jäsa ca 40 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda och dela den i ca 16 bitar. Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt att jäsa ca 30 min.
Pensla bullarna med ägg och strö på frön.
Grädda mitt i ugnen ca 10-12 min.
 
Och Melodifestivalen igår,... klart Robin Stjernberg var BRA!
Riktigt bra!
Och så totalt lycklig (och chockad han verkade bli!) över segern.
Härligt med sån glädje!
 
 
Ha en mysig kväll!


5 kommentarer:

Elna sa...

De ser riktigt goda ut. Du får ha en fin start på veckan.

Kram

anettan sa...

Mums, de ser jätte goda ut. Kram Anette

AnnaHelena sa...

Persilja i bröd! Det verkar ju jättegott! Och fint med solrosfrön på också!

Ja, här bidrog vi nog med typ 15 röster på Robin i går kväll. Tyckte han verkar vara en bra kille. Och med en fantastisk röst verkligen!

KraM // AH

House number 11 sa...

Åh, så goda de ser ut!
Tack för receptet!
Kram Jenny

Anonym sa...

Tack för ännu ett gott recept! Så sugen jag blev nu - måste provas snart! Ja, visst var det kul att se Robins glädje och även hur överraskad han blev! Hade själv ingen direkt favvo detta år, men låten som vann var helt OK!

Ann-Britt