måndag 25 februari 2013

Salzburg


Hej!

Sista dagen i Österrike besökte vi den underbara gamla staden Salzburg.

Vad vackert där var...
Man blev hänförd!

Vi spenderade eftermiddagen i Altstadt, som är typ Gamla Stan. Här samsades de flotta märkesbutikerna med vackra byggnader, fantastiska gamla portar, cafèer, små gränder och shoppingsugna och flanörer.

Skyltarna ovanför butikerna var bara så vackra...


Ser ni berget?
Det var otroligt mäktigt att stan låg som nersänkt med gamla hus rätt inpå bergväggen...
Högt ovanför låg pampiga slottsliknande palats...(kan inte deras historia, men kan tänka mig att det var ett perfekt sätt att hålla koll över sin stad från dessa fästningar för att försvara sig mot inkräktare på den gamla goda tiden..)
Även parkeringshuset i Altstadt låg inne i berget. Fint utsmyckat med glasmontrar och exponeringar från olika butiker.



Louis Vuitton fanns förstås på bästa gågatan!



Swarowski.
Som givetvis hade kristaller på dörrarna!




Lite blommor på torget...


Och var fikar man i Salzburg om inte på Cafè Mozart?!
Stadens berömde son Mozart fanns med överallt...Från bakverk, till statyer och plakat och mozartkulor och ändlösa små souvenirer med honom på.



Mr Mozart!



Bara Mozartgodis var det här!


Mozarts födelsehus...


Och detta var min favoritbutik!
Zara. 
Med extra fin skylt eftersom vi var i Salzburg!
Shoppade även på Zara i Hamburg men där var en ordinär skylt...


Massvis av mysiga gamla gränder, passager och vrår...


 Grönt på torget.
Mycket kringlor fanns det också...


Ingen aning om vad detta var men åter igen, VACKERT.


Lilla familjen...



Mäktiga portar och stiliga ingångar.


Jesus.


Här hade vi klättrat upp från gågatan och här ser man en liten glimt av vad som låg uppe på berget...
Fästningar och slott...





Högt upp i berget in till parkeringshuset stod denna lilla staty på en enkel söt flicka.
Vet inte varför men jag dras alltid till de där stayerna))!


Salzburg var en riktigt härlig avslutning på Österrike resan.
Rekommenderas!

Kram på er!

3 kommentarer:

UlricaA sa...

Såååå vackert!!!!!

AnnaHelena sa...

Så fina bilder!
Österrike har jag inte varit mycket i. Bara en eftermiddag i Wien när jag väntade på tåget...Ser jättefint ut! Tänk så mycket man har kvar att upptäcka!

Och jag har själv varit bortrest en vecka, så jag får gratulera dig NU i efterskott i stället! Ser att du fyllt FYRTIO! Grattis, grattis!!!

Kramar // AH

G:a Affären sa...

Vilka härliga inlägg du gjort från Österrike och nu Salzburg! Jag känner en stark längtan till alperna.

Kul att du delat med dig och säkert inspirerat andra att åka iväg.

Kramar
Cia