söndag 11 november 2012

Duka fint...


Alla bilder Sköna Hem
 
 
Att duka fint är väl det roligaste..?
Det tycker jag i alla fall,
 om jag har tiden till det vill säga...
 
Att fundera på hur det ska vara och hur man kan göra. Vad man har i sina skåp som man kan plocka fram och sedan kanske komplettera det med något nytt och fräscha blommor.
 
Denna helg blir det nog många trevliga dukningar eftersom det är både Fars Dag och Mårten Gås. Och jag har också fått höra av flera kunder hur de börjar planera sin juldukning. Roligt!
 
Här är några dukningsförslag från Sköna Hem. 

 
Grenar med kristaller och fint textade smala pappersremsor. Kanske med gästernas namn eller ord som passar tilfället?
 
 
Kransar i fönstren till jul är en favorit. Gör det ombonat och hemtrevligt och hör för mig verkligen julen till.
Klassiskt rutigt till det och enkelt vitt porslin.
Sååå fint...
 
 
Färgade gamla glas är otroligt vackert. Här kompletterat med samma mustiga färger på blommor, fjädrar, servetter och vin!
 
 
Fat på fot är alltid elegant och kräver inte mycket dekoration som syns på denna bilden... Bara granris, äpplen och kottar på bordet.
Notera de färgade snapsglasen... Satsa på att skaffa er en uppsättning färgade finglas.Gör så mycket på ett dukat bord!
Vi har många fina gamla glas ute i vår antik msåte jag säga... Där skulle man kunna duka loss med mycket. Det är bara att ta på sig skattletarglasögonen och tänka fritt så är där massor att fylla sitt findukade bord med!
 
 
Lite mer arbetat.
Bricka med kanter som fyllts med blockljus, blommor, frukter och grenar.
Men kanske något att göra hemma i mindre skala?
 
 
Idag firar vi far!
Hela dagen lång!
 
Kram!

6 kommentarer:

Träning Inredning Inspiration sa...

Jätte fina bilder. Sköna Hem har så mycket inspiration! Fin bricka med alla blockljus!

Hoppas du har en bra söndag!

Kram Johanna

Casa of Mia sa...

Åh så mycket härlig inspiration, kul med dukningar och speciellt nu på hösten och till jul! Kram

Life´s Silverlining and I sa...

Fantastisk inspiration du bjuder på här i din blogg! Kram Nilla

Källeboda lantliv sa...

Kul med fina dukningar .. Jag ska ha julafton här på gården .. Så jag får samla lite inspiration ... Kram jeanette

No34 sa...

Att bara duka lite x-tra till vardags betyder och gör så mycket, eller hur?! Kram Kate

Home2tiny sa...

Tack för din kommentar hos mig o att du kikade in. Nu fick jag lite inspo ang dukningen inför en liten tjejmiddag på fredag. kramisar Tina