söndag 16 september 2012

Äppeltider!

 
Vilken vacker höstdag det blev idag!
Vädret var precis som det ska vara en solig septembersöndag!
 
Nåja, dagen började med mulet väder och då passade jag på att baka tre sorters kakor för att fylla på burkarna.
 
 
Två gamla favoriter (som havremuffins och hallongrottor) blev det och så förstås ett nytt recept, som ju aaalltid är det roligaste att göra!
 
Dessa blev uppskattade så givetvis har ni receptet här.

 Äppelmuffins med smulkrisp
 
Ingredienser;
Fyllning; 2 st små äpplen, 1 msk smör, 2 msk råsocker, 0,5 msk kanel
 
Smuldeg; 30 g kylskåpskallt smör, 2 msk havregrym, 2 msk hackade pecannötter (jag tog valnötter), 2 msk råsocker, 0,5 msk vetemjöl
 
Muffinssmet; 2 ägg, 1,5 dl råsocker, 100 g smör, 2 dl 3% mjölk, 2 tsk vaniljsocker, 4 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver
12 st muffinspappersformar som ska vara ca 7-8 cm i diameter
 
Ugn 175 grader
 
Kärna ur och skär äpplena i centimeterstora bitar.
Stek bitarna i smör och råsocker och pudra över kanel mot slutet. Ställ äppelbitarna åt sidan.
Blanda ihop alla ingredienserna till smuldegen och ställ åt sidan.
Vispa upp ägg och socker till smeten i en bunke. Smält smöret i en kastrull & tillsätt mjölken och rör ner i äggblandningen.
Blanda de torra ingredienserna i en separat skål, vänd ner och rör ihop till en jämn smet.
Ställ muffinsformarna i en muffinsplåt.
Fördela smeten i dem, lägg på äppelbitarna och toppa med smuldeg.
Grädda i 20-25 min.
 
Recept från boken Min Äppelbok, kock Elisabeth Johansson
 

Sen blev det lite skönt trädgårdsarbete i den värmande solen.
Upptäckte att regnovädret häromdagen hade sett till att hälften av alla Summer Red äpplena hade ramlat ner och även plommonen hade fallit i massor...
 
Bara att skörda.
 
Någon som provat att göra äppelsaft?
Funderar på det efter att jag sett att Systrarna Eisenman har ett sånt saftrecept i sin bok.
 


Odlar alltid söta solrosen Teddy Bear, låg och tålig fin sort som inte behöver stöttas.
Bilden bredvid skulle jag på begäran visa en kund.
Revande smultron som jag har som marktäckare vid mina buxbomsklot. Här har jag dock rensat ganska friskt. Gillar inte ogräset som smiter emellan!
 
Nu,
 fortsatt söndagsmys...
...med tända ljus och lite mer fika minsann!
Älskar hösten!


7 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Ser gott ut som vanligt!

Jag gjorde i dag plommonlikör. Receptet fanns med i senaste Lantliv. Fast likören är inte klar förrän om 5 månader. Vi får väl se hur det blir.

Kram Malin

Mamma C sa...

Ser jättegoda ut.
Kram Mamma C

Annas röda stol sa...

Underbara höstbilder. Åh muffinsen ser goda ut. /Anna

Tess på Tilda och Mamma sa...

Underbara bilder, mina favorit muffins är Leilas med crumbel helt underbara ganska likt ditt recept.
Ha en bra dag/Theres

hemma hos lilla mej sa...

Mmm vilka goda muffins,Ser hur smarriga ut som helst.Mysiga höstbilder.Ha en underbar vecka och en härlig måndag.Kramar Rita ♥

gamla skolan sa...

Vilka härliga bilder ! Och kakorna ser verkligen smaskiga ut !!!!!
Önskar dig en fin start på veckan Mariette !
Kramar // Susanne

Anonym sa...

Tack för den fina bilden! Det var mycket trevligt att äntligen komma och se din fina butik. Går här hemma och känner på det fina lakanet som jag köpte och undrar vem som kan ha sovit under det. Ha en skön höst!
Landskrona "tjejerna"