söndag 2 januari 2011

Soppa och en lampa!

Godaste fisksoppan med saffran!

Godkväll!


Idag har det varit shopping på schemat.
Tanken var att besöka stadens möbelbutiker, kolla in rean och annat eventuellt snyggt som man kan tänkas "behöva"!
 Det fanns mycket fint som snurrar i huvudet nu...ja dock inget som var på rean (!).

 Innan jag åkte hemifrån så sades det här hemma; "nu kommer du inte hem med en lampa!" Vad tror ni jag kom hem med... Ja, givetvis en lampa!

 Nämligen denna fräcka fina från Koziol i svart... Mmm, det blir en godbit att hänga nånstans... (Från att ha varit "kuddoman" så har jag nog blivit mer en "lampoman"..!)


Bild lånad från nätet


 Igår skrev jag att jag skulle göra favoritfisksoppan. Tänkte bjuda på receptet, den är en stor favorit här hemma.

Varsågoda!

Godaste fisksoppan!

(och givetvis så gör man lite som man tycker..)

1 purjolök
Smör
1 vitlöksklyfta
1.5 tsk tomatpurè
1.5 tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk basilika
2.5 dl torrt vitt vin
1.5 fiskbuljongtärning
2.5 dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche
2 dl vatten
1 pkt saffran
1 paket torskfilé
Räkor

Tina fryst fisk, skölj och strimla purjon.
Fräs löken ett par minuter tils den blivit mjuk, pressa ner vitlök, blanda i tomatpurè, salt, timjan och basilika. Fräs en kort stund.
Tillsätt vin och buljongtärning, låt koka ett par minuter.
Häll i grädde, creme fraiche, vatten och saffran. Sjud i 15 min.
Skär fisken i ca 5 cm stora bitar, lägg i grytan och sjud ca 7 min tills fisken blivit fast.
Tillsätt räkor och hetta upp snabbt. (jag tar alltid mer vätska än vad som står i detta receptet!)

Servera med varm baguette och absolut vitlöksmajonäs!

(Blanda cf och majonäs. Tillsätt cayenne peppar, lite vinäger och vitlök, perfekt att klicka i soppan!)

Smaklig spis!

KRAM MARIETTE

10 kommentarer:

stimpilina sa...

Hej...
Oj vad gott det låter, detta recept ska jag absolut testa!!
Tack för en fin blogg...jag har precis för några dagar sedan "hittat" dej *ler*
Kram från L

Nettan sa...

Supersnygg den där lampan,,måste visa var du hänger den sen! Ska absolut testa det där receptat..riktigt "soppväder nu å det lät väldans smaskigt!
Kram Nettan

Anonym sa...

Tack för receptet det låter gott! Är en stor fiskälskare och ska prova det till nästa helg.

Superdupersnygg är lampan!

I dag har jag träffat lillsessan Nova. Hon är helt bedårande och jag har insupit bebisdofter så *lycklig* är jag.

Ha en fin kväll! Snart ska jag titta på Morden i Midsomer.

Kram Renate

Mitt hvite hus sa...

Takk for oppskriften på suppa..den så veldig god ut...

og fisk er veldig godt..

flott lampe du har kjøpt deg..

ønsker deg en fin ny uke =))

klemmer

marie sa...

Cool lampa!Det blir snyggt.
Din fisksoppa liknar den som jag brukar göra! Vi älskar den med lite gott bröd till och aioli. Ett tips om det ska gå fort....jag brukar köpa en påse blandad fryst fisk i bitar. Det blir jättebra! Har alltid en sån påse i frysen.

Kramkram

Norregård sa...

Visst behöver man alltid en ny lampa;o) Kan bara inte få för många...

Trevlig kväll!
Kram Malin

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej där!
Jag har just printat ut receptet på fisksoppan så nu blir det den till middag någon dag. Nice och tack!
God fortsättning önskar jag Dig!
Carin

Källeboda lantliv sa...

häftig lampa du hittat ...alltid roligt att förnya hemmet ..fisksoppan ser smaskig ut ...tack för receptet ...den ska testas..nu måste jag skynda jobbet kallar..kram jeanette.kallebodalantliv

Kamilla sa...

mmm det verkar vara en smarrig soppa. Jag har några påsar saffran över efter julbaket så jag ska nog prova din soppa!

Kram kram

Signe 1 sa...

wooow vilken tokfin lampa du shoppads vännen, me like!!:-)

den där soppan ska jag absolut prova, jag älskar soppor och kidsen oxå:-) har precis gkort en smarrig spenatsoppa till hela familjen, mums!

min löpning börjar ta fart igen, har sprungit 4 ggr på en vecka nu...känner mig så laddadnu i början på det nya året!!:-)

ha det gott!

kraam s