söndag 16 januari 2011

En hederlig sockerkaka!

Saftiga enkla sockerkakan!

Hej igen!

Förutom målning så blev det även lite bakat hemma hos oss idag; bröd och kakor.
Ni vet när man ändå är igång...

Så då måste jag ju tipsa om godaste lättaste sockerkakan!
Jag har provat många olika varianter på denna hederliga kaka, men tyvärr tycker jag att en hel del recept blir torra...

Detta är mitt favoritrecept när det gäller ljus sockerkaka. En klassiker att baka när fantasin tryter och som alltid är lika god!

SOCKERKAKA

2 ägg
2 dl socker
1 dl smält avsvalnat smör
2.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vanilsocker
1 dl grädde eller gräddfil


Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Tillsätt det smälta fettet & sedan mjölet blandat med bakpulver och vanilsocker. Rör sist ner grädden. Ner med smeten i en smord och bröad form.

Ugn 175 grader ca 40-45 min, känn efter med en sticka.

Sedan NJUT!

En liten mus som nallat i kanten..?

Dags att inta soffan!
Må så gott!

10 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Här i huset är det maken som bakar sockerkaka. Gissa om han är poppis bland grabbarna på sitt jobb när han överraskar med sockerkaka till kaffet, som han själv har bakat=)

Ha en fin vecka!
Kram,
Regina

Millas hem sa...

Åh, vad gott!

Blev hungrig. Ska nog göra mig ett par mackor och en kopp the.

Jag tryckte iofs i mig en stor semla för en stund sedan, hmm...nåväl smörgåsar är ju mer mat!=))

Kram Camilla

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej i sena kvällen!
Härligt att kolla ditt recept och ännu härligare att baka och smaka!
Ha en bra vecka som kommer!
Carin

My Lovely Things sa...

åh va gott det ser ut..
Ps. Du är uppmärksammad på min blogg i dag, för du inspirerar mig massor..
Kram Anna

Maria sa...

Hej i stugan. Ville bara se att allt är bra. Här töar det för fullt...Usch! Gör dig en bra dag :) Och vilken go kaka...

Fröken Grön sa...

Det där ser mumsigt ut! Och jag som nyss ställde mig på vågen för första gången i år och lovade skärpning... Hmmm, jag kan ju alltid banta imorgon!

Må så gott!
/Anna-Karin

Snäckskalsdalen. sa...

Sockerkaka, alltid gott, men den här verkar godare.

Skulle baka igår lite, men upptäckte att det fanns inga ägg hemma, det var ovanligt.

Agneta kram

Hjärtan i livet sa...

Nästa gång jag bakar blir det denna sockerkaka låter saftig och god när man läser receptet.
Ha det gott!
Eva

Nilla sa...

Kan riktigt känna hur gott det luktar och smakar med nybakad pepparkaka.

Ha de bäst !!
Nilla

hemma hos lilla mej sa...

Mmmmm vad smarrigt det ser ut.Tack snälla för receptet .Alltid skoj att prova nya.Ha en fin dag.Varm kram Rita ♥