söndag 10 oktober 2010

Smaka på denna goda!

Favoritäppelpajen!

Hej mina vänner där ute!

Vilken dag det är....
Det är helt magiskt fint, gyllengult och alldeles vindstilla. Jag är så sugen på att göra så mycket...får väl se vad man hinner med!

Men idag måste jag bjuda er på min goda äppelpaj!
Jag är barnsligt förtjust i allt vad havregryn heter så denna är toppen! Receptet var med i ICA;s Buffe för några år sedan.

Bittes Äppelpaj
Knäckig seg och vansinnigt god!

6 äpplen
150 g smör
3 dl havregryn
2 dl socker
0.5 dl ljus sirap
1.5 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Sätt ugnen på 175 grader

Smält smöret i en kastrull. Dra från värmen och blanda i alla övriga ingredienser, utom äpplena.

Skala kärna ur och skiva äpplena tunt. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Fördela smeten över.

Sätt in i ugnen i ca 30 min eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig. Servera med glass eller vaniljsås!

Ja, det belv faktiskt denna efterrätt igår istället för cheesecaken, jag är så velig! Men kycklingen blev kanongod. Kanske kan fota en annan gång för det receptet borde ni ha, det är gott och lätt! Min melodi!

Sen så är det en del av er som är intresserade av saker jag visar på bloggen från butiken och då är det bara att höra av sig, vi skickar gärna!

Hoppas ni får en fin söndag!

11 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Måste prova kakan. Alltså vilka inlägg du har haft de senaste veckorna, helt otroligt vilken inspiration du besitter, kvinna!
Ha en skön söndag!

Made in Persbo...Carina sa...

mmm äppelpaj är ju sååå gott. Har också ett favoritrecept med havregryn som jag gör då och då sen många år tillbaka. Blir så knaprigt och gott med havregrynen :)
Kram, Carina

Unknown sa...

Mmm så gott det ser ut, tror bestämt jag har en bit paj kvar sedan i går....Denna måste jag prova någon gång. Synd bra att jag måste köpa äpplen i affären. Fina bilder du visar, såååå fint!

Kram Anna

Tusenfröjd sa...

Den där äppelpajen känner jag igen! Den är så himlans god... åt sista delen idag! Mums!

Ha en fin vecka!
Liv

HEMLÄNGTAN sa...

Skönt att höra att det är fler som har beslutsångest!
Äppelkakan ser verkligen smarrig. Ska spara receptet, för här finns äpplen i massor.

Hoppas helgen varit bra!
Kram, Jenny

hagagården sa...

Men det där låter gott det,måste prova.
Kram o ha en fin kväll.
ninni

Norregård sa...

Ljuvliga bilder!! Ser så gott ut, gillar oxå med havregryn i;o)

Kram Malin

Fröken Grön sa...

Åh, den där ser knäckig och god ut! Här slog vi till med en hederlig marängsviss efter maten idag, - inte så dumt det heller.
Hoppas du får en bra start på den nya veckan!
/Anna-Karin

Lenas trädgård sa...

Hej,igen!
Ja, visst vill jag att du skickar den vita blom-ljusslingan till mig!
Den du visar i ditt förra inlägg. (Möbler blir lite väl tungt, besvärligt och dyrt att skicka...!)
Men gärna den fina ljusslingan, tack. Hur gör jag? Ska jag skicka pengar först?
Äppelpajen ser ljuvligt god ut!
Ha en jättebra ny vecka!
Hälsn Lena

Mjuka sa...

Tack för receptet !! Måste prova nästan omedelbar .-)
Ha en fin vecka!
Kramar Malin

Jeanette Hornbeck sa...

Den första bilden är vykortsvacker, wow!!!
såg inte ens texten...säkert god!

Kram!!!