söndag 22 augusti 2010

Höststädning

Här hemma har nu höststädningen i trädgården tagit fart på allvar!
Enda problemet är att när jag börjat så vill jag inte sluta, angenämnt problem förstås!
 Dagens arbete har mestadels bestått av att gräva. Ett nytt land fick det bli eftersom så många buskar/träd vuxit och fått oanade proportioner (!). 

Förutom att svettas i trädgården över spaden så har det också blivit bakat äppelpaj och ett möbelfynd till butiken har gjorts. (Tänk jag tycker aldrig att jag hinner mycket, men summerar man dagen så har man ju alltid hunnit en hel del ändå!)

Borta vid uthuset har det gamla symaskinsunderredet fått en stenplatta som ovanskiva och så blev det en krans...
Löken hänger på tork på stegen.
 Grönsakslandet har också blivit rejält skövlat idag då det mesta vuxit färdigt,-  salladen stod i blom, bönorna var inte glada av regnet, krondillen började se trist ut en del rader...
Men fortfarande finns det sånt som är fint, morötterna, persiljan, sista salladssådden... & gurkorna växer så det knakar och solrosorna är ju i sin fulla prakt!  Detta året sådde jag en sort som heter Teddybear. Lite lägre söt dubbel solros som skymtar flytandes.


Nehej, dags för söndagsfilmen!

Lev väl!

10 kommentarer:

Millas hem sa...

Jättefina bilder! Du har varit i farten ser jag, och bakat och allt!
Mmm, ibland måste vi, precis som du skriver, summera dagen!=)

Kram Camilla

Annika Christensen sa...

Nu måste jag komma till dig snart....
Härlig dag du haft jag har gjort det samma.
annika

Karin Lindström sa...

Hej raraste Mariette!

Vilken skön helg du haft och jag hoppas din sommar varit lika härlig. Den här tiden som vi har framför oss nu är min bästa. Jag älskar hösten med alla underbara färger och smaker. Här har vi också bakat äppelkaka idag och ätit av skörden från både skogen och trädgårdslandet. Däremot har jag inte pysslar med växter vilket jag fick jättestor lust med nu när jag ser alla dina fina bilder!

En stor varm kram till dig, vi ses snart igen!

Karin

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Låter som helt underbar dag..... Härlig höstkänsla i dina bilder... Jättefint alltsammans.....

Kram Charlotte

Helena sa...

Underbart vackert!

gamla skolan sa...

Du verkar att ha hunnit med en hel del i helgen !! Härligt att kunna gå ut i trädgården och skörda egenodlade grönsaker ! Underbara bilder . Ha en bra vecka ! Kramar Susanne ♥

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad härligt..vilken fin trädgård du har !!
Tänk att det redan är Höst..så fort det har gått..
Kraaam Anette

Jenny sa...

Hej Mariette!
Vad flitig du varit i helgen! höststädning i trädgården skulle jag oxå behöva ägna mig åt:)

Dina bilder är såå vackra o inspirerande, man blir ju alldeles knäsvag när man ser dem! :)

Ha en skön vecka!

Kraam Jenny

Designe sa...

Åh va fint du har gjort ute! Verkligen höstigt och fint! Ser ditt svarta skrivbord här på sidan, påminner om mitt!:) Ha en fin dag! kram

Tee of Vinnord Cottage sa...

Herremin så vakkert!!!! Jeg er helt forelsket i bloggen din :) ;)