tisdag 9 februari 2010

Kapad!

Inlägg nummer två denna dag! Och det handlar inte om rosor...


I helgen fick jag ett mail där jag ombads besvara och bekräfta min mailadress (inkl lämna ut inloggningsuppgifter) för att få behålla min mailadress. Jag svarade på detta direkt på måndagen, - inga varningslampor blinkade! Bara tänkte att jag inte ville ha strul så det var bäst att bekräfta!


(Kan annars säga att när det gäller butiken så är jag supermistänksam mot alla slags försäljare för där försöker de blåsa en sååå ofta på diverse oseriösa saker, kataloger som inte existerar mm mm.) Men här var jag en lättfångad fisk!

Idag gick det således ut mail från mig att jag befann mig i ett annat land och att jag behövde hjälp med pengar, ca 20 000 kr! Min mailadress var kapad! Jag upptäckte det först genom att jag såg att nya mail öppnats, och inte av mig själv! Sen ringde en väldigt omtänksam bloggvän och undrade om jag var hemma (och inte utomlands då som jag skrev!) och uppmärksammde mig på detta (hade själv sett det 20 min innan, men inte tagit fatt i det, lite annat på tapeten just då). Ringde direkt och fick fatt på en datakunnig bekant som genast kom och hjälpte mig, tusen tack för det!! Gissa om man blir orolig! Man vet ju inte vad de kan komma åt! Väldigt olustigt innan jag kunde få lite svar på vad de troligtvis fått ut av detta! Som tur var hade jag inga speciella hemligheter eller kontoupgifter där som var nåt att komma åt... Men gör inte samma dumma sak som jag gjorde och svara!


Mailet kom från Windows Live Team, jag har Windows Live Hotmail, så jag reagerade inte förran det var i rullning!

Som sagt, en liten varning så ni inte går på samma sak! Nätpirater och skimming och lurendrejerimänniskor står inte högt i kurs... Så se upp där ute på nätet!

Kram och tack för att ni tittar in!

13 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

huuu ryser så obehaglig gumman, vad läskiga typer det finns, skulle med diiiiiiiirekt gå på det! tack för att du varnar, gooooooooooooo kväll sötis!
varmkram lotten

Galleri Hönshuset sa...

Ficka samma mail igår, och anade att det här verkar skumt, så jag sparade den för att jag tänkte att den ska jag kolla upp innan...Sicken tur att jag inte mailade iväg...Tack! =)

Kram Pirre

Helen sa...

Hej!
Tack för varningen, tänk att människor inte kan vara ärliga. Ha en bra kväll.
Kram/Helen

Grön Iris sa...

Vilken rysare...tack för att du delar med dig!!!

Sturehofs krukan är jätte fin, skulle gärna vilja ha...

Ha det så kul när du skyltar om.

Kram Linda

Stjärnor & Champagne sa...

Herregud...Nä här har maken varnat mig för att klicka, lämna ut något. Vad hemskt att folk kan göra på detta sättet.
Kram Anne

Millygarden sa...

Hua tack för varningen! Det är ju inte klokt va påhittiga dessa skurkar är! Bra att du berättar för oss så förhoppningsvis någon av oss reagerar om vi blir utsatt för samma sak!
Kram Marina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Tack för att du går ut och varnar! Fy bubblan vilka läskiga typer det finns! Det gäller att vara vaksam.
Ha det gott!
kram
nina

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Usch, så obehagligt! Det är så lätt att man tror det är äkta, då de ju skicka från en adress som ser äkta ut.
Hoppas allt fixar sig,
varmkram lydia

annashusidingtuna sa...

Näe fy så hemskt!!!!Att folk bara kan göra något sådant övergår mitt förstånd!!!En sån tur att allt löste sig till slut.
Kram Anna

STENLYCKA sa...

Men fy då, tack för varningen. Bäst att vara på sin vakt. På jobbet har jag fått bluffakturor, men som tur är har vi fått upplysningar om att det är något skumt, så vi har polisanmält.
Tur att det löste sig för dig.
Kram

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

usch vad hemskt. Det är trist att man måste vara vaken och misstänktsam hela tiden. Jag har fått flera mail från en adress som ska likna telias att mitt konto är ofulltsändigt... men det skumma är att jag inte har telia som emailadress. Vänligen Johanna

LantlivsAnette sa...

Åhhh du..jag har sett detta...usch, tur att jag inte svarade på det mejlet, jag har fått flera faktiskt..läskigt..
Men så bra att det ordnade upp sig för dig, kan ju vara jätte svårt annars att rätta till..
Ha nu en toppen dag vännen
Kraaam Anette

vita drömmar och svarta tassar sa...

Åhhh...fattar inte hur de orkar,har oxå fått,,men det gick till soperna direkt man är så godtrogen och dessa människor(monster) gör så att man tappar tron på mänskligheten till slut...det är tur vi har våra bloggar så vi kan föra det vidare

Ha en underbar vecka
kram wivi