torsdag 2 april 2009

Ny dörr!

Det gamla slitna uttrycket "Det är mycket nu" tänkte jag tillämpa idag...

Tänkte dock tillägga "Det är roligt nu!!!"

Känner dock kanske att jag går lite på högvarv. Därav min efterlysning i förra inlägget av att försöka koncentrera sig på en sak åt gången i största mån det går. Men strunt i det idag! Solen skiner och det är full fart! Kan dock berätta att ena timmen är allt toppen och nästa dyker ett eventuellt hinder upp som inte får dyka upp och då känns det bara NEJ!!!


Ja det rullar på i alla fall. Och alla hundra beslut som var ska landet vara, vad ska ni ha för mått här, vad ska ni ha för lister här, hur ska dörren monteras här, vilken höjd ska fönstrena sitta på, vad ska ni ha på marken här, hur ska trappan vara, ska ni ha element här, får vi bygga denna så, ska ni gräva bort detta, vad ska ni plantera här..listan kan göras lååång och jag har inte många svar. Jag är typen som ser efterhand hur jag vill ha det. Typen som går på känsla... Funkar dock inte alltid när hantverkare vill veta för att komma vidare!


Nåväl, den nya dubbeldörren kom upp häromdagen till butiken. Känns jättebra! Genast blev det ett stort lyft. En dörr syns ju, till skillnad från isolering, vattendragning, nya skyltfönster och allt annat som pågår!


Till helgen ska trappan gjutas. Sen ska den härda i tio veckor innan stenen kan läggas på. Det hade vi inte riktigt räknat med, men det är ju inget större problem. Visar också en bild på hur den gamla dörren såg ut...

Hästskon vi hittade under gamla trappan har vi lagt ner igen. Det fick jag tips om att de gjorde förr. Ska bringa tur. Hade jag ingen aning om. Trodde att den ramlat ner "typ" och hamnat där! Så det var givet att den skulle under jord igen. Tills om hundra år när näste man tycker trappan är dålig...

Gamla dörren!
Kommer ni ihåg att jag gjorde ett inlägg om tapeter i februari? Äntligen har de kommit!!!

Började nästan tro att det var en stackare som fick vandra till fots från Kanada för att leverera dem till vår dörr!



Väntar nu på att mannen ska komma hem så att jag kan åka och jobba vidare, vi kör lite flyttlass och grejar överallt! Hinner inte kika in till alla just nu så mycket som jag skulle vilja, tiden räcker inte riktigt till allt för tillfället....



Trevlig kväll! Njut av kvällssolen!

Kram!

30 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Vilken dörr så vacker.
Kram Lotta

Weißer Vintagezauber sa...

Hello,
the new blue door is very very nice.
Kind regards,
Elke.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken skillnad, på dörren! Dubbeldörrar är de allra finaste utan tvekan. Vacker tapet, och från Canada. Jag köper Cd-skivor från Canada, mkt prisvärt.
Och hästskon ska du vara rädd om, den kommer ge dig tur där under trappan.
Ha det gott
Kram till dig
AnnaMaria

Marie sa...

Vilken vacker dörr, håller med om att det blev ett enormt lyft!!
Förstår att det är fullt upp nu med allt, tur att det är roligt också!!!!

Tapeten är ljuvligt fin!

Ha det allra bäst och en trevlig helg! Kramar Marie

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vilken vacker dörr! Det där med hästskon hade jag inte hört om förut.
Vad är det för märke på din tapet? Den är så vacker!!!
Lycka till med fortsatta projektet!
Men glöm inte dig själv, tilåt dig att njuta lite också!
Må så gott!
kram vännen!
nina

rosenskära sa...

Vet du Mariette, jag sitter faktiskt alltid här och suckar när jag läser om din underbara butik i vardande! Jag vill också! Dörren passar perfekt, vacker blå kulör.

Och du - vi är nog ganska många bloggare här omkring, jag tänkte bjuda in till bloggträff lite längre fram i vår och då blir det på Sofiero under trädgårdsdagarna i augusti. Några känner jag ju till, men du vet "the more the merrier"!

Stor kram till den stackars uttröttade egenföretagaren som också är småbarnsmamma.../Lena

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken helt underbar blå dörr och tapeterna, de gillade jag verkligen, helläckra! Oj så mycket fina inlägg jag har missat, måste scrolla mej neråt: ) Mari.

Millygarden sa...

Men så fint det blev med dom pampiga pardörrarna! Sånna är jag välldigt svag för! tyvärr går det inte att sätta på vårt hus! Men innomhus har jag ett par!
Jo, hos oss finns det lite snö kvar men hoppas 9 plusgrader i morgon tar det mesta med sig!
Kram Marina

Patricia sa...

Vilken fin dörr, det är så fint med dubbeldörrar...stor skillnad mot den gamla... hi hi.

Mvh
Patricia

Love Your Homes sa...

Hej Mariette.

Så glad jag blir att hästskon åkte tillbaka till sin plats, hoppades innerligt att så skulle bli.

Lycka till med allt, du har en sann skaparinstinkt.

Tittar tillbaka om ett tag igen för lite mer inspiration, det är roligt för en annan företagare.

Kram Ia

Viveka i Bläckhornet sa...

Ahhh det kommer att bli så otroligt bra ...dörren blev ju ett lyft. Förstår att det är mycket att tänka på för er.

Kram Viveka

Sjabbig men chic sa...

Men åh, vilken vacker dörr och vad roligt med hästskon!
Visst är det konstigt att det funkar bra att gå på högvarv när det är roligt?!

Kram Lisa

Dubbelörn sa...

Det blir bara hur fint som helst hos dig!!

Så roligt att följa förvandlingen :). Det blir nästa ett måste att besöka dig ;).

Vårvarmakramar

Jessica sa...

jätte fina dörrar det kommer att vara kul att se mer från din butik ha det bra kram jessica

VITA NYANSER sa...

Det blev jättefint med dubbeldörren, otroligt välkomnande! Den gamla dörren verkade ha gjort sitt.

Ha det bra!
Kram L-L

Lilla huset på prärien sa...

Ni är grymma!! Vad snyggt det blir och vad driftiga o duktiga ni är! Jag blir alldeles tagen. Jag vill hejja o hoppa och skaka på pom-poms så att ni får extra energi att orka vidare. Gud så fint det kommer att vara sen och så STOLT du ska vara över allt ni gjort då. Jag ska definitivt komma förbi en tur såklart :)

Kram Jenny

Jeanette Hornbeck sa...

kul med före- och efterbilder, sicken skillnad!
Gjut in ett mynt med 2009 på, det är kul att hitta om 100 år.
Bra inställning "Det är kul nu:-)"
kramkram Jea

Sea Angels sa...

WoW!! I love the blue on your doors, I just love those slightly muted colours.
Hugs Lynn xx

Home No.1 sa...

Utlottning hos mig titta in!
Annica på Home No.1

Gnistrande snö sa...

Oj, det är verkligen full rulle där hos er nu men åh så fint det blev med dörrren, vilket lyft!

Ha en fin helg och kom i håg att pausa lite och njuta av det härliga vårvädret :-)

Kram
Katarina

Brunkullan sa...

Såå fint! Både dörren och tapeterna:)

Susanne

Maria sa...

Ni får det ju jättefint! De nya dörrarna var såå snygg, vilket lyft! Kul med hästskon med, att ni lade tillbaka den.

Japp, jag gillar te och särskilt ihop med scones! :)

Ha en skön helg i solen!

Kram!!

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig. Allt väl?

Så fina dörrar, gillar färgen. och Så många fina inlägg du har lagt ut, här blir det o läsa ikapp.

Visst är det svårt att koncentrera sig på en sak när man har 50 andra saker i huvudet ibland...

Ha en kanonfin helg. Kram Pirre

marianaskeramik sa...

oj dom tapeterna var jättefina
ha en bra helg
marianaskeramik

Karin Lindström sa...

Hej min rara vän!

Jag förstår mycket väl att du känner att det är lite mycket nu. Alla dessa beslut hela tiden gör en ju så trött. Det värsta är att tillslut så orkar man inte utna tar det första bästa! Det blir ju inte alltid det bästa.
Jag tycker jag inte hinner med bloggen som bara är hemma för tillfället. Fast jag är ju inte bara hemma och latar mig, jag har många gardinbeställningar som jag pysslar med om dagarna!

Du tar verkligen underbara bilder, allt är så inspirerande. Om jag kommer neråt på tur i sommar så måste jag kika förbi din butik. Kan redan se hur fin den blir!

Ha en riktigt skön helg nu, och jag hoppas ni hinner njuta lite av våren ute också!

Många kramar
Karin

Ardisia sa...

Vilken vacker dörr! Tapeterna är också i min smak!
Kram från Ardisia

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilken fin dörr...det kommer att bli en helt underbar butik det där..
Ha det gott
Kraam Anette

Anonym sa...

De nya dörrarna är supersnygga! Tapeterna är också "grymma"!
Kram Lily

Anonym sa...

Åh vad jag blir avundsjuk! Har alltid velat ha dubbeldörrar men det får inte plats.
Snygg färg.
Kram

Mitt smultronställe sa...

Fint det är med dubbeldörrar!!!

Hoppas ni får en bra helg!!!
Camilla.